Ověření metodiky čtení Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií (2020 – 2022, TAČR)
TAČR TL03000322 (2020-2022) Ověření metodiky čtení Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií
Verification of the efficacy of the Sfumato Reading methodology for helping dyslexic pupils to learn to read (this page in English)
Technologická agentura České republiky, reg. č. TL03000322
Program: TL - Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA
Doba řešení: 05/2020 - 03/2022
Hlavní příjemce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Hlavní řešitel: PhDr. Ivana Šimková, Ph.D.
Řešitelský tým:
PhDr. Ivana Šimková, Ph.D. (hlavní řešitel)
- Katedra slovanských jazyků a literatur, Oddělení českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc.
- Katedra pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D.
- Katedra pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
prof. MUDr. Josef Syka, DrSc.
- Ústav experimentální medicíny AV ČR
PaedDr. Mária Navrátilová
- vzdělávací instituce ABC Music, v.o.s., autorka metodiky Sfumato
Mgr. Miroslava Exnerová
- vzdělávací instituce ABC Music, v.o.s.
Mgr. Hana Dyntarová
- ředitelka ABC Music, v.o.s.
PhDr. Mgr. Silvie Janovcová
- speciální pedagog, psychoterapeut, pracovník PPP
Mgr. Kateřina Hourová
- poradenský psycholog s terapeutickým výcvikem, pracovník PPP
Mgr. Iva Ondráčková
- pedagog, ředitelka ZŠ a MŠ
Ing. Josef Mašek
- vzdělávací instituce ABC Music, v.o.s.
Anotace:
Hlavním cílem projektu je ověřit účinnost metodiky Sfumato pro nácvik čtení u žáků s dyslexií (zlepšení čtenářských/pravopisných dovedností a v širším slova smyslu úspěšnou socializaci). Realizace výuky počátečního čtení běžnými výukovými metodami je u dyslektických žáků obtížná. Z povahy Sfumata vyvozujeme, že bude účinná u dyslektiků s obtížemi analyticko-syntetickými. Ty se projevují jak v jazykových výkonech (např. ve fonologickém testu sluchová analýza a syntéza či ve čtení zejména na úrovni dekódování, tj. plynulosti a tempu a také chybovosti), tak nejazykových výkonech (např. v subtestu WISC/kostky). Široce rozšířená metoda čtení, analyticko-syntetická – jinak osvědčená u normálně se vyvíjejících dětí – stimuluje u dyslektiků jejich specifickou poruchu, tj. obtíže analyticko-syntetické, a tím se stává překážkou v normálním čtenářském vývoji. Naproti tomu Sfumato obchází tuto specificky narušenou oblast schopností u dyslektiků a nabízí příznivější podmínky pro čtenářský vývoj. Sfumato bude mít dle očekávání příznivý efekt na čtení, zejména v oblasti dekódování, a dále na oblast nejazykovou (zvýšení sebedůvěry, posun od externality k internalitě, pokles anxiety) a na zvýšení obliby čtení.
Etické aspekty výzkumu
Výzkum se řídí platnými etickými pravidly v souladu se zásadami etické realizace výzkumu. Účastníci se do výzkumu zapojují dobrovolně. Veškeré získané materiály jsou považovány za osobní a je s nimi takto nakládáno. Výstupy jsou publikovány pouze v anonymizované podobě, bez výslovného souhlasu účastníka nebudou materiály poskytnuty žádné třetí osobě. Účastníci výzkumu jsou plně informováni o požadavcích a specifikách výzkumu, souhlasí s využitím poskytnutých dat a svou účast ve výzkumu stvrzují poučeným informovaným souhlasem.