Ochrana práv na PF JU
Ombudsmanka Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity
Vedení Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity (PF JU) podporuje koncept bezpečného sociálního prostředí. Má zájem na vytváření a péči o prostředí bezpečné, respektující, férové, podpůrné a pečující o rozvoj potenciálu všech aktérů akademického prostoru i pracovního prostředí na fakultě. O sociální bezpečí na PF JU společně pečují nezávislé a nestranné osoby, na které je možné se obracet pro konzultace v otázkách sociálního bezpečí a v situacích, kdy mohlo dojít k porušení sociálního bezpečí. Mezi tyto osoby patří především ombudsmanka PF JU, členky a členové Etické komise PF JU a děkanka PF JU.
Ombudsmanka Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity (PF JU) zajišťuje bezpečné a respektující sociální prostředí, a to nezávisle na ostatních orgánech univerzity a fakulty.
Ombudsmanka je nestrannou a nezávislou osobou, která chrání práva studujících, zaměstnankyň a zaměstnanců PF JU.
Na ombudsmanku se obracíme v případě porušení sociálního bezpečí. Porušení sociálního bezpečí zahrnuje širokou paletu projevů, jedná se např. o různé formy diskriminace, projevy nerovného zacházení, šikanu, agresi, sexualizované a genderově podmíněné násilí, zneužití moci a autority.
Ombudsmanka PF JU spolupracuje s ombudsmanem JU. Ombudsmanka je mediátorem konfliktních situací a sporů, které mohou vznikat ve fakultním prostředí, pomáhá zprostředkovat komunikaci mezi zúčastněnými stranami a může tak přispívat k nalezení vhodného řešení. Ombudsmanka prověřuje situace, na které je upozorněna podněty a poskytuje pomoc a konzultaci všem, kteří se na ni v problematice sociálního bezpečí obrátí. Ombudsmanka kontinuálně pečuje o sociální bezpečí na fakultě; podílí se na jeho vytváření a dohlíží na jeho udržování.
Akademický senát PF JU odsouhlasil dne 22. 10. 2024 návrh děkanky na pověření funkcí ombudsmanky od 1. 11. 2024.
-
PhDr. Iva Žlábková, Ph.D.
ombudsmanka PF JU -
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Pracuji jako odborná asistentka na katedře pedagogiky PF JU a specializuji se na témata z obecné didaktiky a pedagogické psychologie.
Od 1. 11. 2024 jsem ombudsmankou Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity.
Podání podnětů či stížností:
Po dobu rekonstrukce budovy PF JU v Dukelské ulici lze podat podnět či stížnost zasláním e-mailu nebo si prostřednictvím e-mailu domluvit schůzku, aby bylo možné zajistit místnost pro konzultaci.
Na podkladě podaného podnětu kontaktuje ombudsmanka podavatele/podavatelku podnětu, a to za účelem porozumění situaci a povaze podnětu a dohody o dalším postupu pro řešení podnětu. Konkrétní kroky v řešení podnětu a podoba řešení se odvíjí od povahy podnětu, zájmu a potřeb podavatele/podavatelky a jsou realizovány s důrazem na individualizaci. V obecné rovině tyto kroky mohou zahrnovat: podporu a sdílení v náročné situaci a ve vyhledávání zdrojů pro řešení; zprostředkování kontaktu mezi stranami konfliktu vyplývajícího z podnětu a s důrazem na dosažení smírného řešení konfliktu; podpora řešení obtíží zajištěním či zprostředkováním kontaktu s odpovědnými či příslušnými orgány fakulty (děkan, proděkan, vedoucí apod.)
- Ombudsmanka je nestrannou a nezávislou osobou, která chrání práva studujících, zaměstnankyň a zaměstnanců PF JU a pečuje o sociální bezpečí. Na ombudsmanku PF JU se může obrátit kterýkoliv student (včetně studentů s přerušeným studiem, zahraničních studentů na výměnném pobytu), akademický pracovník nebo jiný zaměstnanec PF JU.
- Ombudsmanka zajišťuje pomoc a konzultaci v oblasti sociálního bezpečí; přijímá podněty k řešení problémů v souvislosti s porušením sociálního bezpečí; řeší především (ale nikoliv výlučně) problematické situace týkající se sexuálního obtěžování, diskriminace z důvodu rasy, etnika, genderu, zdravotního postižení aj., zneužívání mocenského postavení, nepřiměřené tvrdosti, nepředvídatelnosti, nezákonnosti a zvůli v průběhu studia, nevhodného způsobu komunikace, mobbingu a bossingu, šikany, rozdílných, bezdůvodných a nerovných nároků na studující, akademické pracovníky a jiné zaměstnance fakulty, ale řeší také nečinnost osob nebo orgánů na PF JU nebo JU (a to ve spolupráci s ombudsmanem JU).
- Ombudsmanka vstupuje do osobního kontaktu s podavateli/podavatelkami podnětů, vyhledává a navrhuje konkrétní kroky, opatření či intervence vedoucí k řešení či prošetření podaných podnětů.
- Ombudsmanka je mediátorkou konfliktních situací a sporů, které mohou vznikat ve fakultním prostředí, pomáhá zprostředkovat komunikaci mezi zúčastněnými stranami.
- Ombudsmanka formuluje doporučení pro řešení konkrétních podnětů, komunikuje tato doporučení a řešení příslušným orgánům PF JU či JU. Zpracovává návrhy a doporučení systémových opatření pro předcházení konfliktům a obtížím v oblasti sociálního bezpečí.
- Ombudsmanka realizuje metodickou a osvětovou činnost za účelem předcházet vzniku problémů v oblasti sociálního bezpečí.
- Ombudsmanka je oprávněna vést samostatná šetření, k nimž dostala od zaměstnanců podnět, ale nemůže nahrazovat činnost příslušných fakultních či univerzitních orgánů ani měnit jejich rozhodnutí.
- Je oprávněna požadovat podklady a ověřovat skutečnosti, které přispějí k objektivnímu posouzení podnětu.
- Při zjištění rozporu s postupem stanoveným vnitřními předpisy PF JU a shledání opodstatněnosti podnětu ombudsmanka předá podnět spolu se svým doporučením k řešení Etické komisi (jednání se v takovém případě zúčastní pouze jako nezávislý odborník) nebo děkanovi fakulty.
- Důvěrnost informací: ombudsmanka zachází s informacemi od podavatelů/podavatelek podnětů jako s citlivými údaji, neposkytuje tyto informace bez souhlasu podavatelů/podavatelek třetím osobám (s výjimkou nutnosti dodržení právní povinnosti a ochrany práv druhých osob); zachovává mlčenlivost o všech skutečnostech, které se v souvislosti s výkonem své funkce dozví.
- Nezávislost: ombudsmanka je nezávislá na ostatních orgánech fakulty, nepřijímá od nikoho žádné pokyny, při řešení konkrétní stížnosti či podnětu postupuje nestranně.
- Zákonnost: ombudsmanka postupuje v souladu se zákonem, s vnitřními předpisy PF JU a JU a v souladu s principy Etické komise PF JU.
- Transparentnost: ombudsmanka postupuje při řešení podnětů transparentně a předvídatelně (v souladu s Opatřením děkanky č. 8/2024), informuje o jednotlivých krocích v řešení podnětu podavatele/podavatelky podnětu, dle povahy podnětu i další zainteresované orgány vedení PF JU.
- Diskrétnost a individualizace: ombudsmanka při šetření podnětů postupuje diskrétně, s respektem k právům a osobnostem dotčených osob, s ohledem na zájmy a potřeby toho, kdo podnět podává. Přijaté podněty vyhodnocuje na základě pečlivého posouzení konkrétního podnětu a relevantní situace.
- Bezpečí: postup prošetřování podnětu ani výsledky prošetřování nesmí ohrozit bezpečí podavatelů/podavatelek podnětu.
- Férovost a přiměřenost: ombudsmanka v maximální možné míře usiluje o to, aby proces šetření podnětu probíhal způsobem spravedlivým vůči všem dotčeným osobám.
- Včasnost a minimalizace újmy: ombudsmanka postupuje při řešení podnětů bezodkladně, v časových lhůtách přiměřených charakteru podnětu a situaci dotčených osob. Ombudsmanka jedná při řešení podnětů tak, aby nedocházelo k prohlubování vzniklé újmy vzniklé v souvislosti s podnětem, a postupuje při řešení podnětů tak, aby nedocházelo ke vzniku újmy nové.
- Ombudsmanka nezodpovídá dotazy týkající se studia, nemůže změnit výsledek zkoušení nebo rozhodnutí o vyloučení ze studia, neovlivňuje personální nebo finanční rozhodování, ale může zasáhnout, pokud se v těchto situacích budete cítit diskriminováni.
- Ombudsmanka neřeší ani jiné situace, které spadají do agendy konkrétních útvarů PF JU a JU. Může vás nasměrovat k řešení vaší situace a doporučit vám, kam se obrátit na PF JU i na JU, předat podnět nebo stížnost, ale jedná vždy s vaším souhlasem. Pokud se ombudsmanka bude zabývat nevhodným jednáním nebo nečinností konkrétních osob, může se následně v součinnosti s vedením fakulty podílet na případných systémových změnách, které by evidované nedostatky vyřešily.