Témata DP
Témata diplomových prací pro akademický rok 2024/2025
PhDr. Vladimír Hanáček, Ph.D.
- Volby a volební systémy jako téma výchovy k občanství a ZSV
- Politické stranictví jako téma výchovy k občanství a ZSV
- Aktivní občanská společnost jako téma výchovy k občanství a ZSV
- Hranice demokracie a povaha režimu jako výzva ve výuce k občanství a ZSV
PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
- Pluralita teorií demokracie jako téma výchovy k občanství a ZSV
- Metodologie „měření kvality demokracie“ a její uplatnění ve výuce ZSV
- Fenomén „postpravdivosti“ v současných debatách a politice jako výzva pro výuku ZSV
- Nová paradigmata a debaty v teorii mezinárodních vztahů jako výzva pro výuku ZSV
- Evropská integrace ve světle teorií mezinárodních vztahů jako téma výchovy k občanství a ZSV
PhDr. Helena Pavličíková, CSc.
- Problematika ochrany životního prostředí v hodinách výchovy k občanství
- Výuka filosofie na gymnáziu-náměty na zpestření výukových jednotek
- Jak učit o fake news?
Mgr. Jan Staněk, Ph.D.
- Filosofie a (řecká) tragédie
- Vybrané téma z dějin výchovných ideálů
- Filosofická kritika odbornictví
- Stoická askésis v renesanci a novověku
Mgr. Marek Šebeš, Ph.D.
- Zpravodajská média a učitelé OV/ZSV
- Sociologická témata ve výuce na gymnáziích
- Výuka občanské výchovy a společenských věd na německých gymnáziích: analýza učebnic
- Stárnutí společnosti jako téma VO/ZSV
- Umělá inteligence (AI) jako téma i didaktický nástroj ve výchově k občanství/ZSV
- Vlastní téma z oblasti sociologie (se zaměřením na didaktické aspekty) a mediální výchovy
doc. PhDr. Stanislav Holubec, Ph.D. et Ph.D.
- Proměny středních odborných učilišť 1950-2010
- Fenomén obezity během 20. a 21. století
- Pedofilní skandály v církevním prostředí
- Fenomén fyzického trestání dětí během 20. a 21. století
doc. PhDr. Marek Šmíd, Ph.D.
- Vývoj fašismu, nacismu a komunismu v Evropě a jejich dopad na společnost.
- Politické dějiny Evropy a Československa v období studené války.
- Zahraniční politika Československa po roce 1918.
- Kulturní a náboženské dějiny 20. století.
- Mezinárodní vztahy 20. století.
- Případové studie zahrnující analýzu konkrétních událostí, například Pražského jara, Sametové revoluce nebo Charty 77
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
- Rozvoj kritického myšlení ve výuce společenských věd
- Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho využití ve Výchově k občanství
- Problémově orientovaná výuka filosofie
- Využití morálních dilemat a myšlenkových experimentů ve výuce společenských věd
- Metody pro práci s textem ve výuce společenských věd
- Výuka kontroverzních témat
- Jiné didakticky zaměřené téma dle volby studujících
PhDr. Jan Samohýl, Ph.D.
- Kritická analýza a srovnání (výzkum) různých forem hodnocení na ZŠ nebo SŠ
- Výuka etické výchovy v OV nebo ZSV – kritické zhodnocení
- Kompetenční model vzdělávání – srovnání se zahraničními přístupy
- Tématika religiozity ve výuce výchovy k občanství (výzkum)
- Tématika religiozity ve výuce základů společenských věd (výzkum)
- Kritické srovnání učebnic OV nebo ZSV – včetně zahraničních