Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání na 2. stupni ZŠ (Bc.)
Dvouspecializační bakalářské studium prezenční se standardní dobou studia 3 roky.
Katedra hudební výchovy PF JU, U Tří lvů 1/A, České Budějovice,
tel.: 387 773 145, e-mail:
Přijímací zkouška má dvě části:
- Hra na nástroj, který bude uchazeč na katedře dále studovat (klavír, housle, nebo kytara). Předpokládá se úroveň absolventa 1. stupně ZUŠ. Rámcové požadavky lze vymezit u jednotlivých nástrojů následovně (nemusí jít o tyto konkrétní skladby):
Klavír:
- Všechny stupnice dur a moll a rozložené akordy
- Dvě etudy (ne níže než Czerny: op. 849, lépe 299, příp. výše),
- Jedna polyfonní skladba J. S. Bacha (ne níže než Malá preludia a fugety, lépe Dvouhlasé invence). Ne Preludium C dur z Temperovaného klavíru I.
- Rychlá věta klasické sonáty (Haydn, Mozart, Beethoven). Ne 1. věta Beethovenovy sonáty cis moll op. 27 č. 1
- Jedno dílo z období hudebního romantismu (Schubert, Schumann, Mendelssohn, Chopin, Smetana, Dvořák, Čajkovskij apod.)
Housle:
- Dvě etudy (Mazas, Kreutzer, Rode)
- Rychlá věta barokního nebo klasického koncertu (Bach, Händel, Vivaldi, Telemann, Marcello, Locatelli, Corelli, Mozart, Viotti, Bruch, Seitz apod.)
- Jedno dílo z období hudebního romantismu (Schubert, Sarasate, Fibich, Smetana, Dvořák, Janáček, Suk, Martinů, Kreisler apod.)
Kytara (klasická, bez ozvučení):
- Libovolná durová stupnice ve dvou oktávách s kadencí – I – IV – V7 / I – II- V7 / I – VI – II – V7
- Libovolná stupnice mollová harmonická ve dvou oktávách s kadencí – I – IV – V7
- Rozložené durové a mollové kvintakordy z vybrané tóniny
- Etuda klasického charakteru (Sor, Carcassi, Aguado, Carulli a pod.)
- Přednesová skladba libovolného žánru (klasika, jazz, blues, bluegrass, popřípadě vlastní tvorba)
- Prokázání hudebních předpokladů (intonace, harmonické cítění, smysl pro rytmus) na základě těchto úkolů:
– zopakovat tón zahraný klavírem
– zazpívat tóny zahraného dvojzvuku, trojzvuku a čtyřzvuku
– zazpívat rozsahově vzdálený tón ve své hlasové poloze
– rozpoznat sluchem akordy dur a moll
– rozvést citlivý tón akordu (tj. zazpívat tón, který v melodii logicky následuje po zahraném dominantním septakordu)
– zopakovat krátkou melodii
– zazpívat bez doprovodu lidovou píseň dle vlastního výběru
– tleskat s metronomem noty čtvrťové, osminové, šestnáctinové, trioly; střídat tato dělení čtvrťových not
– tleskáním zopakovat krátký rytmický útvar
Zkouška je hodnocena maximálně 100 body, k jejímu úspěšnému vykonání je nutných alespoň 50 bodů.
Hlásí-li se uchazeč současně na různé kombinace specializací s hudební výchovou v rámci bakalářského studia (např. ČJ-HV, AJ-HV atd.), vykoná přijímací zkoušku pouze jednou. Výsledek mu bude automaticky započítán do všech studijních kombinací, na něž si podal přihlášku.