Publikace
Výběr nejvýznamnějších publikací katedry za posledních pět let:
2022:
- Koldová, H., Rokos, L., & Hašková, T. (2022). O příkladu zavádění integrované výuky. Pedagogika, 72(2), 235-254.
https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2062
2021:
- Ditrich, T. (2021): Dispersal and Migration Patterns of Freshwater Semiaquatic Bugs. Insects, 12(11), 976.
https://www.mdpi.com/2075-4450/12/11/976 - Novák, M., Petr, J., & Ditrich, T. (2021). Secondary School Students' Ability to Work with the Tasks Designed for Biology Olympiad. Journal of Baltic Science
Education, 20(5), 827-839.
http://oaji.net/articles/2021/987-1633974438.pdf - Hrušková, M., Kavan, Š., Mráčková, P., & Bublíková, V. (2021). Physical, motoric and cardiovascular status in selected groups of firefighters in the Czech Republic - case
study. MMSL, 90(3), 110-119.
http://mmsl.cz/artkey/mms-202103-0001_physical-motoric-and-cardiovascular-status-in-selected-groups-of-firefighters-in-the-czech-republic-case-stu.php - Chmelová, Š. (2021). Jak učitelé využívají venkovní prostředí pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pedagogická orientace, 31 (2), s. 178-200.
https://journals.muni.cz/pedor/article/view/20597/16522 - Pokorná, V., Rokos, L., & Flašar, J. (2021). Pojďme se učit geologii zábavně. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/edicni-cinnost/download/Pokorna_Rokos_Flasar_2021.pdf - Ryplová R., Pokorný, J., Hesslerová, P., Jirka, V., Vácha, Z., 2021 Metodika výuky k tématu Sluneční energie - voda v krajině - vegetace pro žáky 9. ročníků ZŠ a víceletých gymnázií.
ENKI, o.p.s. 2021, 73 s. ISBN 978-80-908090-0-0
https://projekty.pf.jcu.cz/svv/metodika_zs.php - Samková, L., Rokos, L., Petr, J., & Stuchlíková, I. (2021). Teoretický model pro formativní hodnocení při badatelsky orientované výuce matematiky a přírodopisu. Pedagogika, 71(1).
- Samková, L., Rokos, L., & Vízek, L. (2021). A Joint Assessment of Reasoning about General Statements in Mathematics and Biology. Journal on Efficiency and Responsibility
in Education and Science, 14(4), 270-287.
https://doi.org/10.7160/eriesj.2021.140406 - Sehadová, H., Závodská, R., Rouhová, L., Žurovec, M., & Šauman, I. (2021). The Role of Filippi's Glands in the Silk Moths Cocoon Construction. International Journal of
Molecular Sciences, 22(24), 13523.
https://doi.org/10.3390/ijms222413523 - Sehadová, H., Závodská, R., Žurovec, M., & Šauman, I. (2021). The Filippi's Glands of Giant Silk Moths: To Be or Not to Be?. Insects, 12(11), 1040.
https://doi.org/10.3390/insects12111040 - Vácha, Z., & Ditrich, T. (2021): Vliv terénní výuky na dosahování kognitivních a afektivních cílů u žáků na primárním stupni základních škol. E-Pedagogium, 21(1).
https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202101-0004_vliv-terenni-vyuky-na-dosahovani-kognitivnich-a-afektivnich-cilu-u-zaku-na-primarnim-stupni-zakladnich-skol.php - Vácha, Z., Ryplová, R., Valvodová, E. (2021): Pěstitelská gramotnost - sonda znalostí u žáků na druhém stupni základních škol. Envigogika, 16 (1).
https://doi.org/10.14712/18023061.615 - Zlabkova, I., Petr, J., Stuchlikova, I., Rokos, L., & Hospesova, A. (2021). Development of teachers' perspective on formative peer assessment. International Journal of Science Education,
43(3), 428-448.
https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1713418
2020:
- Rokos, L., and Zavodska, R. (2020). Efficacy of Inquiry-Based and "Cookbook" Labs at Human Physiology Lessons at University Level - Is There an Impact in Relation to Acquirement
of New Knowledge and Skills?. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16 (12), em1909.
https://doi.org/10.29333/ejmste/9124 - Hrušková, M., Ťoupalová, l., Vašková, I., Rejtharová, D., & Kobzová, J. (2020). The physical characteristics of preschool children and schoolchildren in relation to the type of nutrition in infancy.
Anthropologie (1962-), 58(1), 121-130.
http://puvodni.mzm.cz/Anthropologie/article.php?ID=2298 - Ryplová R., Pokorný J. (2020): Saving Water for the Future Via Increasing Plant Literacy of Pupils. European Journal of Sustainable Development (2020), 9, 3, 313-323 ISSN: 2239-5938
https://doi.org/10.14207/ejsd.2020.v9n3p313 - Janík, T., Černá, M., Najvar, P., Samková, L., Rokos, L., & Petr, J. (2020). Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5-31.
2019:
- Chmelová Š., Ryplová R., Vácha Z., Vaněčková O. & Procházka M. (2019). School gardens and their potential for environmental education. Envigogika, 14(1).
https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/580 - Ryplová R., Chmelová Š., Vácha Z. (2019): Školní zahrady ve výuce. Epika Jan Medek, Jindřichův Hradec, 116 s., ISBN 978-80-7608-027-0
https://www.researchgate.net/publication/339485055_Skolni_zahrady_ve_vyuce - Vácha, Z., Chmelová, Š., & Ryplová, R. (2019). Zahradní pedagogika v krajích česko-rakouského pohraničí. e-Pedagogium, 19(1), 37-49.
https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201901-0004_zahradni-pedagogika-v-krajich-cesko-rakouskeho-pohranici.php - Žlábková I., Petr J., Stuchliková I., Rokos L. & Hošpesová A. (2021) Development of teachers' perspective on formative peer assessment, International Journal of Science Education,
43:3, 428-448,
https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1713418 - Koubová J., Jehlík T., Kodrík D., Sábová M., Šíma P., Sehadová H., Závodská R., Čapková Frydrychová R. (2019) Telomerase activity is upregulated in the fat bodies of pre-diapause bumblebee queens (Bombus terrestris). Insect Biochemistry and Molecular Biology 115: 103241. DOI: 10.1016/j.ibmb.2019.103241
2018:
- Ditrich T. (2018): Supercooling point is an individually fixed metric of cold tolerance in Pyrrhocoris apterus. Journal of Thermal Biology 74: 208-213
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306456517304503 - Ryplová R., Pokorný J. (2018): Using project-based education to develop pre-service biology teachers' knowledge of the cooling effect of vegetation. In: M. Rusek, K. Vojíř (Eds.),
Project-based Education and other activating strategies in Science Education XVI, 105 - 113.
https://projekty.pf.jcu.cz/svv/dalsi_publikace.php - Hebel, F. L., Constantinou, C. P., Hospesova, A., Grob, R., Holmeier, M., Montpied, P., Moulin, M., Petr, J., Rokos, L., Stuchlíková, I., Tiberghien, A, Tsivitanidou, O. & Žlábková, I. (2018). Students' perspectives on peer assessment. In Transforming assessment (pp. 141-173). Springer, Cham.
- Petr, J., Papáček, M., & Stuchlíková, I. (2018). The Biology Olympiad as a resource and inspiration for inquiry-based science teaching. In Professional Development for inquiry-based science teaching and learning (pp. 205-222). Springer, Cham.
Výběr dalších význačných publikací, na nichž jsme se podíleli:
ISBN 978-80-905483-9-8
Elektronická verze publikace je dostupná na: https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/549
Publikace – Novohradské hory:
KUBEŠ Jan (ed.), 2004: Krajina Novohradských hor. Fyzicko-geografické složky krajiny. Jihočeská univerzita, České Budějovice, 160 s., ISBN 80-7040-757-3
Publikace Krajina Novohradských hor je soubornou studií fyzicko-geografických složek území (geologická, geomorfologická, pedologická, klimatická, hydrologická, biogeografická charakteristika), doplněnou o zhodnocení stavu využívání krajiny člověkem. Na textu se podílelo celkem 11 autorů s využitím podkladů řady spolupracovníků a pracovišť. Publikace je černobílá s barevnými fotografiemi v příloze.
PAPÁČEK M. (ed.), 2004: Biota Novohradských hor: modelové taxony, společenstva a biotopy. Jihočeská univerzita, České Budějovice, 304 s., ISBN 80-7040-756-5
Publikace Biota Novohradských hor shrnuje dosavadní stupeň poznání o rozmanitosti organizmů tohoto území a jejich společenstvech (mechorosty, cévnaté rostliny, houby, lišejníky, bezobratlí, obratlovci) a charakterizuje i významné biotopy z hlediska ochrany přírody a krajiny. Text je výsledkem práce 41 autorů. Publikace je na křídovém papíře s množstvím barevných tématických map, grafů a fotografií.
Papáček M. (ed.), 2003: Biodiverzita a přírodní podmínky Novohradských hor II. Jihočeská univerzita a Entomologický ústav AVČR Č. Budějovice, 221 s., ISBN 80-7040-657-7 (JU), ISBN 80-86668-01-0 (ENTÚ AVČR)
Sborník článků, který přináší průběžné původní výsledky výzkumu v zájmové oblasti.
Papáček M. (ed.), 2002: Biodiverzita a přírodní podmínky Novohradských hor. Jihočeská univerzita a Entomologický ústav AVČR Č. Budějovice, 285 s., ISBN 80-7040-524-4 (JU), ISBN 80-901250-7-7 (ENTÚ AVČR)
Sborník příspěvků z konference konané 10. a 11. ledna 2002 v Českých Budějovicích
Učebnice:
Papáček M., Matěnová V., Matěna J. Soldán T. 2000: Zoologie. 3. upravené vydání, Scientia, Praha, 286 s. + 12 obr. tabulí, ISBN 80-7183-203-0
Učebnice pro 2. ročník gymnázia, zpracovaná na vysoké odborné úrovni, přináší zevrubné informace o všech hlavních aspektech biologie živočichů. Důraz je kladen především na moderní zoologický systém, spolu s ním jsou však zařazeny i poznatky z obecné zoologie, ekologie a etologie. Učebnice je vybavena barevnou obrazovou přílohou. Ilustrace M. Justová, M. Polcar, H. Storchová, M. Papáček, V. Matěnová.
Závodská R., 2006: Biologie buněk. Základy cytologie, bakteriologie, virologie. Scientia, Praha, 160 s., ISBN 80-86960-15-3
Učebnice buněčné biologie je určena širokému okruhu středoškolských studentů. Zahrnuje 14 kapitol s problematikou biologie buněk, bakterií, sinic, archeí a virů. Text se logicky rozvíjí od vstupních, pro studium biologie nejzákladnějších informací: pojednává o uspořádání života na Zemi, zabývá se chemickým složením a stavbou buněk, věnuje se aktivním procesům v buňce, jako je příjem a výdej látek, rozmnožování, buněčné dýchání či fotosyntéza rostlinných buněk. Krátce seznámí se světem bakterií a virů, představí zástupce domény archea. Na závěr se autorka zaměřila na porovnání prokaryontní a eukaryontní buňky a závěrečné opakování znaků buněk živočichů, rostlin a hub, co mají společného a čím se liší.
Další publikace najdete na stránkách jednotlivých členů katedry anebo na úplném seznamu publikací níže.