Informace k bakalářským pracím
Bakalářskou prací (BP) student uzavírá své studium, prokazuje v ní schopnost samostatně zpracovat zadané téma. Student v BP prokazuje, že dokáže identifikovat hlavní problémy obsažené ve zvoleném tématu, že umí pracovat s odbornou literaturou, případně dalšími informačními zdroji, že zvládá elementární kritické myšlení a že dokáže srozumitelně formulovat své myšlenky. Kromě základních znalostí z psychologie, psychoterapie, dějin umění a dalších oborů by práce měla dokládat zejména osvojení si specifické arteterapeutické metodiky, která je jádrem studia v Ateliéru arteterapie PF JU. Student při tvorbě kvalifikační práce provede rešerši relevantních publikovaných výsledků, v níž posoudí stav zkoumaného problému, zároveň se věnuje zpracování zadaného tématu prakticky, tedy s adekvátně zvoleným metodologickým postupem a dodržením etických pravidel. Bakalářská práce může mít také podobu teoretickou (např. může jít o práci rešeršního typu či může být zpracováno téma z dějin umění), musí být však pojata tvůrčím způsobem.
Zadání bakalářské práce
V průběhu 2. ročníku se student rozhoduje o tématu a zaměření své bakalářské práce. Měl by zvážit své profesní směřování a zájmy, ale také své možnosti (např. možnosti získání respondentů pro svou BP) a další okolnosti. Student s aspoň rámcovou představou osloví potenciálního vedoucího své BP, s nímž pak téma prodiskutuje společně připraví podklad pro zadání BP. V některých případech mohou vyučující vypisovat témata BP, z nichž může student vybírat. Vždy je však na konečném zvážení a rozhodnutí vyučujícího (potenciálního vedoucího BP), zda je dané téma pro daného studenta vhodné a zda má potenciál být zpracováno jako bakalářský projekt.
Zpracovaný podklad pro zadání kvalifikační (bakalářské) práce odevzdává vedoucí BP na sekretariát AA. Poté, co je návrh schválen vedoucím AA, je kvalifikační práce zavedena do IS STAG (mezní termín pro zadání je určen v aktuálním harmonogramu akademického roku). Následně může student začít svou BP zpracovávat.
V průběhu zpracování bakalářské práce by nemělo docházet k výraznějším změnám oproti schválenému zadání BP. Dílčí úpravy, které se neodchylují od koncepce v zadání kvalifikační práce, je možné řešit s vedoucím práce. Zásadní změny v zadání BP (stejně jako změnu tématu BP) lze provádět jen ze závažných důvodů, a to na základě žádosti podané prostřednictvím IS STAG na příslušném formuláři. Nové zadání musí být vloženo do IS STAG nejpozději 4 měsíce před termínem odevzdání BP.
Zpracování BP
Student zpracovává BP průběžně a průběžně svou práci také konzultuje s vedoucím své BP (viz též požadavky na předmět Zpracování bakalářské práce ART / 7ZBAK)
Minimální rozsah bakalářské práce činí 80 000 znaků včetně mezer. Do uvedeného rozsahu se započítávají např. všechny formální náležitosti práce včetně titulní strany a prohlášení podle čl. 20 odst. 10 písm. e) Opatření děkana 7/2017, nezapočítávají se však přílohy práce. Maximální rozsah bakalářské práce činí 160 000 znaků včetně mezer. Ve výjimečných a odůvodněných případech může vedoucí ateliéru na návrh vedoucího práce rozhodnout o přijetí rozsáhlejší práce. Práce však nesmí mít menší než uvedený rozsah.
Formální požadavky na úpravu práce stanovuje čl. 20 Opatření děkana č. 7/2017. Požadavky na úpravu citací a způsob uvedení bibliografických údajů stanovuje norma APA Style v revizi aktuální k datu odevzdání práce. Provedení práce vychází z kritérií uvedených v Manuálu pro psaní kvalifikačních prací na Katedře psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, publikovaném v roce 2021 nebo v novější revizi: https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/studentum/Studium/Manual/2023_09_Manual.pdf
Způsob citování zdrojů a formální kritéria upravuje norma APA v aktuální revizi: https://apastyle.apa.org nebo https://apastyle.apa.org/instructional-aids
Celkový počet referencí (zdrojů) je vyšší než 30. Část těchto referencí tvoří anglicky psaná literatura a rovněž část tvoří časopisecké empirické studie. Zdroje učebnicového charakteru je doporučeno využívat v omezenější míře (učebnicemi jsou např. Plháková: Učebnice obecné psychologie, Vágnerová: Vývojová psychologie; slovníky, encyklopedie, skripta). Sekundární citace je možné využívat pouze ve výjimečných případech, kdy se nepodaří dohledat primární zdroj.
Práce musí obsahovat titulní stranu dle vzoru uvedeného na webu fakulty, viz https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/atelier-arteterapie/pro-studenty/PF_absolventska_prace_titul_vzor.pdf, dále prohlášení dle čl. 20 odst. 10 písm. e) opatření děkana 7/2017, abstrakt se seznamem klíčových slov v českém a anglickém jazyce, obsah práce, samotný text práce, seznam použitých pramenů (pokud na ně práce odkazuje) a seznam použité literatury, a to přesně v uvedeném pořadí. Každá z uvedených náležitostí musí začínat na samostatné straně.
Hlediska hodnocení BP pokrývají zejména obsahovou úroveň práce (zejm. formulaci cílů, strukturování a provázanost textu, teoretický rámec práce), zpracování empirické části (zejm. zvolené metodologické řešení, jeho dokumentaci a kvalitu provedení, úroveň diskuse), práci se zdroji (zejm. relevanci a aktuálnost zdrojů, práci s normou), jazykovou úroveň práce a formální úroveň práce (zejm. rozsah, členění a náležitosti práce). Při hodnocení se přihlíží rovněž k náročnosti zvoleného tématu (např. časová náročnost práce v terénu, množství získaných dat apod.) a k přínosu práce pro obor. Dále se hodnotí, zda byly naplněny cíle práce, jak vyplývají ze zadání a jsou konkretizovány v úvodu práce (příp. na začátku praktické části práce v podobě otázek, příp. hypotéz).
Odevzdání dokončené kvalifikační práce
Dokončenou BP odevzdává student na sekretariát AA. Termíny pro odevzdání kvalifikační práce se řídí platným harmonogramem pro aktuální akademický rok. Před odevzdáním kvalifikační práce je nutné, aby student vložil celou práci, včetně anotace a klíčových slov (v ČJ a AJ), do studijního systému STAG. Bez tohoto kroku není možné práci přijmout. Na sekretariát AA pak student odevzdává dva výtisky – jeden výtisk práce svázaný v pevné vazbě, druhý může být vyhotovený v kroužkové vazbě. Oba musejí být opatřené aktuálním datem a vlastnoručním podpisem. Výtisk v pevné vazbě si po obhajobě ponechá AA, výtisk ve vazbě kroužkové bude po obhajobě předán zpět studentovi. Student odevzdává výtisky osobně (po předchozí dohodě konkrétního termínu, resp. času s asistentkou AA) – zástup či zaslání poštou je potřeba vždy předem konzultovat s asistentkou katedry. Při řádném splnění předchozích kroků vloží asistentka AA studentovi do IS STAG datum registrace jeho BP, tedy doklad kompletního odevzdání práce.
Obhajoba BP
Ústní obhajoba bakalářské práce trvá cca 30 minut. V první části, která trvá cca 15 minut, student seznámí členy komise pro SZZ s výběrem tématu, jeho aktuálností, zvolenými metodami zpracování, s cílem práce a jeho naplněním. V další části se student vyjádří k připomínkám a otázkám obsaženým v posudcích vedoucího BP i oponenta. Poté následuje rozprava nad BP, v níž mohou členové komise pokládat případné doplňují otázky.
Užitečné odkazy
Citační manažer Zotero: https://www.zotero.org/
Connected Papers: https://www.connectedpapers.com/
Google Scholar: https://scholar.google.cz/
Informační zdroje AK JU: https://lib.jcu.cz/cz/katalog-2/abecedni-seznam-databazi
Internetová jazyková příručka: https://prirucka.ujc.cas.cz/