Pedagogická fakulta JU připravuje učitele, učitelky a další profesionály pro školy budoucnosti, pro vzdělávání, které bude týmovou prací všech zúčastněných aktérů a které bude
výchovou a hlubokým učením1 rozvíjet potenciál dětí a dospívajících2. Podrobně zde.
Absolventi – Učitelé Pro Futuro – vycházející z Pedagogické fakulty JU jsou plně připraveni pro úspěšný vstup do profese a pro profesní růst v měnících se podmínkách vzdělávání 21. století; rozvinuli svoje předpoklady stát se (brzy) vynikajícími učiteli. Podrobnosti k formulaci vize.
Věříme, že na správné cestě k naší vizi budeme, když uvidíme, že naši studenti:
si vytvářejí klíčové profesní kompetence pro své pedagogické působení ve školách 21. století,
reflektují své učení a rozvoj svých profesních kompetencí (stávání se učiteli),
uplatňují v plánování svého profesního rozvoje tvořivost, kritické myšlení, etické zásady, schopnost řešit složité problémy, pracovat v týmu
různých profesí a rozvíjet svůj osobní potenciál3,
vnímají smysluplnost svojí profese a svoji roli při utváření vztahu dětí a dospívajících ke škole a celoživotnímu učení, oceňují principy hlubokého učení.
pečují o svůj wellbeing4, rozumí jeho potřebě ve školách a rozvíjejí své předpoklady takové prostředí vytvářet,
rozvíjejí profesní sebedůvěru,
sledují nové přístupy a technologie ve vzdělávání (včetně aplikací tzv. umělé inteligence5) a uvědoměle a smysluplně je využívají,
chápou nezbytnost snižování nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání
vnímají internacionalizaci studia a rozvíjení interkulturní komunikace jako součást svého profesního rozvoje.
1 Hluboké učení je cestou, která propojuje učícího se s výzvami současného světa, podporuje profesní a občanské kompetence,
podporuje kritické myšlení, ale také spolupráci a solidaritu s druhými (Fullan, Quinn et al., 2020).
PROFIL ABSOLVENTA/ABSOLVENTKY Zaměřit se na rozvoj kompetencí našich absolventů pro profesní život a praxi v 21. století (v souladu s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství a naší vizí)
INOVACE OBSAHU Proměnit obsah vzdělávání učitelů vzhledem k predikovaným trendům ve společnosti 21. století
UČENÍ SE PRAXÍ Nastavit prostředí pro spolupráci v akademické obci fakulty tak, aby bylo možné vizi uskutečnit
ODBORNÁ SPOLUPRÁCE Nastavit a rozvíjet spolupráci na univerzitě, v regionu, na národní i mezinárodní úrovni tak, aby se vize v průběhu let úspěšně a adekvátně naplňovala
Klíčem k naplnění vize je úsilí o maximální kvalitu naší vzdělávací činnosti a její pravidelné reflektování; rozvíjení výzkumné a tvůrčí činnosti, zejména pedagogického
a didaktického výzkumu a jeho uplatňování v naší výuce, a zapojování našich studentů do vzdělávací i odborné činnosti kateder.
Staráme se o vzájemné profesní a meziprofesní učení se budoucích
Učitelů různých aprobací
Učitelů různých stupňů a učitelů různých zemí
Speciálních pedagogů
Sociálních pedagogů
Psychologů
Výchovných poradců
Ředitelů a vedoucích pracovníků škol
Metodiků prevence
Asistentů pedagoga
Vychovatelů školních družin
Tělovýchovných pracovníků
Principy, které umožní naplnění vize:
PF JU funguje jako učící se organizace6, vyhodnocuje pokroky studentů a upravuje svoje postupy tak, aby absolventi byli stále lépe připravování
pro svoji profesní budoucnost v rámci státu, společné Evropy a světa
PF JU průběžně pracuje s profilem absolventa tak, aby zrcadlil měnící se nároky na profesi učitele a dalších pedagogických pracovníků7
i proměny ve společnosti8
PF JU sleduje strategické cíle ve vzdělávání (Strategie 2030+); na základě znalosti vývojových trendů v oblasti vzdělávání předjímá potřeby regionálního školství a reaguje
na to úpravou či doplňováním svých studijních programů.
Vize učitel Pro Futuro byla aktualizována v r. 2024 ve spolupráci s vedením fakulty, s vědeckou radou PF JU, s akademickou obcí, s radami
oborových didaktiků 1. a 2. stupně ZŠ, s radami příslušných studijních programů a s jejich garanty, s AS PF JU, s dalšími experty, s partnery
a odborníky z pedagogických fakult i fakult připravujících učitele, s řediteli a učiteli základních a středních škol, s MŠMT.
6 Pro učící se organizaci je charakteristické, že podporuje lidi na všech úrovních, aby se pravidelně a přesně ze své práce učili; má systémy
k získávání a učení se informací a k jejich předávání tam, kde jsou zapotřebí; své učení hodnotí a je schopna se průběžně měnit.
Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice Tel. 387 773 020 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Jeronýmova 10, 371 15 České BudějoviceTel. 387 773 020Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.