Školení pro provázející učitele a mentory provázejících učitelů
Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích je zapojena do projektu NPO Transformace – JU (NPO_JČU_MSMT-16608/2022), financovaného z Národního plánu obnovy v rámci reformy 3.2.1 Transformace vysokých škol s cílem adaptace na nové formy učení a v odpovědi na měnící se potřeby trhu práce v rámci komponenty 3.2 Adaptace kapacity a zaměření školních programů Národního plánu obnovy.
Funkci provázejícího učitele ustanovilo MŠMT pro učitele, kteří se mají nad rámec přímé vyučovací povinnosti ve škole věnovat studentům na praxích. Legislativně má být funkce ustanovena od ledna 2024, ale MŠMT nabídlo prostřednictvím naší fakulty vybraným školám možnost zapojit se do pilotního projektu ověřování této pozice ve škole.
Pro účely pilotního projektu byly vytvořeny v souladu se standardy 4 kurzy pro provázející učitele a 1 kurz pro mentory provázejících učitelů, jejich absolvování je jednou z podmínek pro výkon pozice provázejícího učitele. Kurzy byly schváleny MŠMT.
Do projektu byli zapojeni učitelé, kteří s fakultou při zajišťování praxí studentů dlouhodobě spolupracují.
Od listopadu do prosince 2023 byly proškoleni všichni učitelé 2. stupně ZŠ a mentoři provázejících učitelů, kteří se do pilotního projektu zapojili.
V roce 2024 budou postupně realizována další školení pro ostatní stupně škol.
Na vstupní školení bude navazovat průběžné vzdělávání provázejících učitelů, které se zaměří na prohloubení kompetencí provázejícího učitele, zejména na reflexi výkonu činnosti provázejícího učitele, nácvik reflektivních a mentorských dovedností a na seznámení se vzdělávacím nebo studijním programem PF JU.
Tematicky by měly kurzy průběžného vzdělávání směřovat k rozvoji provázejících učitelů a jejich kompetencí/znalostí vedoucích k mentorování studentů, ke spolupráci na jejich rozvoji a k inovaci didaktických, oborových poznatků provázejících učitelů tak, aby byli v co největší míře stálými partnery pro mentorování praxí i ke společné případné tandemové výuce. Realizace se plánuje na období duben–červen 2024.