Studium pro výchovné poradce
DVPP – Studium pro výchovné poradce
Zkratka programu: VPZS24-25
Typ programu:
Studium pro výchovné poradce v souladu s § 8 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, které je předpokladem pro výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Cílová skupina:
Studium je určeno pro absolventy magisterských studijních programů učitelských oborů s dvouletou pedagogickou praxí), kteří vykonávající funkci výchovného poradce nebo se na
výkon této funkce připravují. Druh aprobace není rozhodující.
Studium předpokládá základní znalosti z psychologie, které se prohlubují, rozšiřují, ale i doplňují o zcela nové disciplíny. Tyto disciplíny nejsou obvykle součástí pregraduální
přípravy učitelů, jsou však nutné pro výkon funkce výchovný poradce.
Profil programu:
Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT- 5016/2024-1-45.
Účel vzdělávání:
Vzdělávací program je zaměřen na získání vědomostí a dovedností, které se projeví ve schopnostech aplikace pedagogiky a psychologie do výchovného poradenství.
Osvědčení:
Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.
Forma studia:
Prezenční – cyklus přednášek a seminářů.
Cíle studia:
Studium je určeno vysokoškolsky vzdělaným učitelům, absolventům magisterských studijních programů učitelských oborů, kteří již vykonávají činnost výchovného poradce na ZŠ, SŠ, SOU nebo se na ni připravují a mají nejméně 2letou učitelskou praxi.
Program klade důraz na vytvoření předpokladů, kompetencí, z oblasti pedagogiky, psychologie, pomocných disciplín – zdravotních a právních – pro realizaci požadovaných činností a rolí výchovného poradce na škole a při kooperaci s rodiči, různými institucemi (PPP, SPC, SVP, ÚP, OSPOD).
Vzdělávacím cílem je připravit pedagogické pracovníky na výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce v souladu s vyhláškami č. 317/2005 Sb., o DVPP, č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb, a Standardem studia pro výchovné poradce, č. j. 10 405/2008-6/IPPP, platným od 1. ledna 2009.
Základní cíle vzdělávání je seznámit studenty s těmito vzdělávacími okruhy:
- Vývoj poradenských systémů v závislosti na teoriích pedagogiky a psychologie
- Poradenské služby v podmínkách školy a jejich zařazení do školních poradenských služeb
- Právní rámec pro výkon poradenské činnosti
- Osobnost výchovného poradce-specifika role výchovného poradce ve školním prostředí
- Školní třída, její vedení a diagnostika
- Komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu)
- Základní dovednosti vedení poradenské komunikace
- Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Podpora žáků se zdravotním postižením při vzdělávání
- Kariérové poradenství
- Základní diagnostické a intervenční techniky v poradenské práci ve škole
- Žák v kontextu služeb výchovného poradce
- Monitorování a evaluace a autoevaluace výchovného poradenství
Rozsah studia:
Studium bude realizováno ve čtyřech semestrech. Celkově program zahrnuje 220 hodin přímé výuky a 30 hodin stáží v akreditovaných školských poradenských zařízeních (dále jen „praxe“). Celkem 250 hodin.
Studijní plán:
Studijní předmět | Časová dotace | Typ zakončení |
1. Výchovné poradenství I. | ||
Vývoj a současná teoretická východiska poradenských systémů | 8 | ZP |
2. Poradenské služby v praxi | ||
Tvorba programu práce výchovného poradce v podmínkách školy | 4 | ZP |
Školní poradenské pracoviště - strategie a organizace práce | 4 | ZP |
Školská poradenská zařízení - poradenská stáž | 16 | ZP |
3. Právní rámec výkonu poradenské činnosti | ||
Právní rámec výkonu poradenské činnosti | 16 | ZP |
4. Výchovné poradenství II. | ||
Osobnost a profesní kompetence učitele - výchovného poradce (specifika role výchovného poradce ve školním prostředí) | 4 | ZP |
Výchovný poradce - spolupráce s vedením školy a ostatními členy pedagogického sboru. (Metodické vedení AP) | 4 | ZP |
Výchovný poradce - vedení dokumentace a standardní činnosti výchovného poradce | 8 | ZP |
Osobnostní a sociální výcvik | 4 | ZP |
Rozdílnost úlohy výchovného poradce ve škole běžné a ve škole určené pro žáky se zdravotním postižením | 4 | ZP |
5. Školní třída, její vedení a diagnostika | ||
Školní třída jako sociální skupina-podpora pozitivního klimatu ve třídě | 4 | ZP |
Klima školní třídy a školy - diagnostické nástroje a interpretace | 12 | ZP |
Práce s problémovou třídou | 8 | ZP |
6. Komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu) | ||
Rodina funkční a nefunkční, vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí | 8 | ZP |
syndrom CAN | 4 | ZP |
Efektivní komunikace s rodiči (Vztahy rodina-žák-škola) | 4 | ZP |
Specifika rodin se žákem se zdravotním postižením | 4 | ZP |
7. Základní dovednosti vedení poradenské komunikace | ||
Základní dovednosti vedení poradenského rozhovoru | 8 | ZP |
Krizová intervence | 8 | ZP |
8. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, specifika podpory žáků se zdravotním postiženími | ||
Podpůrná opatření a spolupráce s PPP a s SPC | 8 | ZP |
Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - společné vzdělávání | 8 | ZP |
Speciálně pedagogická a pedagogicko-psychologická diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb | 8 | ZP |
Tvorba PLPP, IVP a evaluace | 8 | ZP |
9. Kariérové poradenství | ||
Kariérové poradenství a nástroje kariérní podpory | 4 | ZP |
Možnosti podpory žáka | 2 | ZP |
Využití IT, nabídka škol pro žáky se ZP | 2 | ZP |
Poskytování poradenských služeb, práce s rodinou žáka, trh práce | 4 | ZP |
10. Základní diagnostické metody a intervenční techniky poradenské práce ve škole | ||
Diagnostické nástroje ve výchovném poradenství (didaktické testy, screeningové nástroje) | 4 | ZP |
Intervenční techniky (ve vztahu k jednotlivci, intervence ve školní třídě - postavení žáky ve třídě, intervence ve vztahu k rodině). | 4 | ZP |
11. Žák v kontextu služeb výchovného poradce | ||
Psychosociální vývoj, jeho variabilita a možná patologie (disharmonický vývoj osobnosti, psychické poruchy v dětském věku a adolescenci) | 8 | ZP |
Problematika podpory školní úspěšnosti - školní zralost, výukové obtíže, nadaní žáci | 8 | ZP |
Poruchy chování a žáci ohrožení sociálně patologickými jevy | 4 | ZP |
12. Monitorování, evaluace a autoevaluace výchovného poradenství | ||
Monitorování, evaluace a autoevaluace výchovného poradenství | 16 | ZP |
Praxe* | ||
Řízená praxe | 5 | ZP |
Individuální praxe | 20 | ZP |
Kolokvium k absolvované praxi | 5 | ZP |
Celková povinná časová dotace | 250 |
* 20 hodin praxe doloží účastník CŽV dle pokynů lektora předmětu – dokumentace zde
10 hodin praxe je společných v rámci studia
Studijní opory:
Přijatí zájemci obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.
Požadavky pro absolvování programu:
Podmínkou pro úspěšné absolvování programu je 80% účast na přednáškách a seminářích, získání dílčích zápočtů v jednotlivých semestrech podle podmínek konkrétních lektorů. Získání zápočtů je podmínkou pro účast na závěrečné zkoušce a dosažení osvědčení. Studium bude zakončeno závěrečnou zkouškou tvořenou prezentací a obhajobou závěrečné písemné práce a ověřením získaných odborných znalostí před komisí.
Úplata za CŽV:
Úplata za každý semestr činí 9 000,- Kč, celkem 36 000,- Kč.
Minimální kapacita programu: 10 účastníků
Maximální kapacita programu: 30 účastníků
Podmínky pro přijetí do programu:
Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen zájemce, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících (viz cílová skupina) a platnou akreditací, který v řádném termínu podal přihlášku (v elektronické i listinné podobě) a uhradil stanovený administrativní poplatek za přihlášku. Přijetí přihlášky se nepotvrzuje, pokud některé podklady k rozhodnutí o přijetí chybí, je na tuto skutečnost zájemce upozorněn e-mailem.
Děkan zpravidla do 30 dnů od termínu uzavření přijímacího řízení rozhodne, zda byl zájemce ke studiu v rámci CŽV přijat.
Rozhodnutí je všem zájemcům zasíláno na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce.
Zápis k CŽV je podmíněn uhrazením úplaty za 1. semestr studia (dále jen „zápisné“) v termínu stanoveném v Rozhodnutí o přijetí do programu CŽV.
Přihláška:
Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html
Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté zájemce přihlášku vytiskne, podepíše a odešle do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu společně s ověřeným dokladem o vzdělání.
Pro programy CŽV zájemce nevyplňuje do přihlášky údaje o prospěchu na střední škole, ani nezasílá potvrzení od lékaře.
Administrativní poplatek za přihlášku:
Činí 700,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.
Přílohy k přihlášce:
Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.
Přijímací zkouška:
Nekoná se, bude přijato prvních 30 zájemců, kteří splňují podmínky pro přijetí, v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu. Rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým zájemcům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě zápisného po ukončení příjmu přihlášek.
Příjem přihlášek: do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu:
Jihočeská univerzita
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109
Zahájení studia: ZS AR 2025/2026 (září 2025)
Odborný garant: Mgr. Margareta Garabiková Pártlová, Ph.D., e-mail:
Organizační garant: Ing. Anna Kohoutová, e-mail:
Další organizační informace:
Výuka probíhá v pátek v prostorách PF JU České Budějovice.
Náhledy na rozvrhy najdete pod nadpisem „Rozvrhy CŽV“ zde (pro ilustraci v jaké frekvenci výuka probíhá):
https://www.pf.jcu.cz/cz/prijimaci-zkousky/celozivotni-vzdelavani