Skip to main content

Studium pro výchovné poradce

DVPP – Studium pro výchovné poradce

Zkratka programu: VPZS24-25

 

Typ programu:

Studium pro výchovné poradce v souladu s § 8 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, které je předpokladem pro výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

 

Cílová skupina:

Studium je určeno pro absolventy magisterských studijních programů učitelských oborů s dvouletou pedagogickou praxí), kteří vykonávající funkci výchovného poradce nebo se na výkon této funkce připravují. Druh aprobace není rozhodující.
Studium předpokládá základní znalosti z psychologie, které se prohlubují, rozšiřují, ale i doplňují o zcela nové disciplíny. Tyto disciplíny nejsou obvykle součástí pregraduální přípravy učitelů, jsou však nutné pro výkon funkce výchovný poradce.

 

Profil programu:

Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT- 5016/2024-1-45.

 

Účel vzdělávání:

Vzdělávací program je zaměřen na získání vědomostí a dovedností, které se projeví ve schopnostech aplikace pedagogiky a psychologie do výchovného poradenství.

 

Osvědčení:

Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.

 

Forma studia:

Prezenční – cyklus přednášek a seminářů.

 

Cíle studia:

Studium je určeno vysokoškolsky vzdělaným učitelům, absolventům magisterských studijních programů učitelských oborů, kteří již vykonávají činnost výchovného poradce na ZŠ, SŠ, SOU nebo se na ni připravují a mají nejméně 2letou učitelskou praxi.

Program klade důraz na vytvoření předpokladů, kompetencí, z oblasti pedagogiky, psychologie, pomocných disciplín – zdravotních a právních – pro realizaci požadovaných činností a rolí výchovného poradce na škole a při kooperaci s rodiči, různými institucemi (PPP, SPC, SVP, ÚP, OSPOD).

Vzdělávacím cílem je připravit pedagogické pracovníky na výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce v souladu s vyhláškami č. 317/2005 Sb., o DVPP, č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb, a Standardem studia pro výchovné poradce, č. j. 10 405/2008-6/IPPP, platným od 1. ledna 2009.

Základní cíle vzdělávání je seznámit studenty s těmito vzdělávacími okruhy:

  • Vývoj poradenských systémů v závislosti na teoriích pedagogiky a psychologie
  • Poradenské služby v podmínkách školy a jejich zařazení do školních poradenských služeb
  • Právní rámec pro výkon poradenské činnosti
  • Osobnost výchovného poradce-specifika role výchovného poradce ve školním prostředí
  • Školní třída, její vedení a diagnostika
  • Komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu)
  • Základní dovednosti vedení poradenské komunikace
  • Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Podpora žáků se zdravotním postižením při vzdělávání
  • Kariérové poradenství
  • Základní diagnostické a intervenční techniky v poradenské práci ve škole
  • Žák v kontextu služeb výchovného poradce
  • Monitorování a evaluace a autoevaluace výchovného poradenství

 

Rozsah studia:

Studium bude realizováno ve čtyřech semestrech. Celkově program zahrnuje 220 hodin přímé výuky a 30 hodin stáží v akreditovaných školských poradenských zařízeních (dále jen „praxe“). Celkem 250 hodin.

 

Studijní plán:

Studijní předmět Časová dotace Typ zakončení
1. Výchovné poradenství I.    
Vývoj a současná teoretická východiska poradenských systémů 8 ZP
2. Poradenské služby v praxi    
Tvorba programu práce výchovného poradce v podmínkách školy 4 ZP
Školní poradenské pracoviště - strategie a organizace práce 4 ZP
Školská poradenská zařízení - poradenská stáž 16 ZP
3. Právní rámec výkonu poradenské činnosti    
Právní rámec výkonu poradenské činnosti 16 ZP
4. Výchovné poradenství II.    
Osobnost a profesní kompetence učitele - výchovného poradce (specifika role výchovného poradce ve školním prostředí) 4 ZP
Výchovný poradce - spolupráce s vedením školy a ostatními členy pedagogického sboru. (Metodické vedení AP) 4 ZP
Výchovný poradce - vedení dokumentace a standardní činnosti výchovného poradce 8 ZP
Osobnostní a sociální výcvik 4 ZP
Rozdílnost úlohy výchovného poradce ve škole běžné a ve škole určené pro žáky se zdravotním postižením 4 ZP
5. Školní třída, její vedení a diagnostika    
Školní třída jako sociální skupina-podpora pozitivního klimatu ve třídě 4 ZP
Klima školní třídy a školy - diagnostické nástroje a interpretace 12 ZP
Práce s problémovou třídou 8 ZP
6. Komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu)    
Rodina funkční a nefunkční, vliv socioekonomické úrovně na výchovu, kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí 8 ZP
syndrom CAN 4 ZP
Efektivní komunikace s rodiči (Vztahy rodina-žák-škola) 4 ZP
Specifika rodin se žákem se zdravotním postižením 4 ZP
7. Základní dovednosti vedení poradenské komunikace    
Základní dovednosti vedení poradenského rozhovoru 8 ZP
Krizová intervence 8 ZP
8. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, specifika podpory žáků se zdravotním postiženími    
Podpůrná opatření a spolupráce s PPP a s SPC 8 ZP
Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - společné vzdělávání 8 ZP
Speciálně pedagogická a pedagogicko-psychologická diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb 8 ZP
Tvorba PLPP, IVP a evaluace 8 ZP
9. Kariérové poradenství    
Kariérové poradenství a nástroje kariérní podpory 4 ZP
Možnosti podpory žáka 2 ZP
Využití IT, nabídka škol pro žáky se ZP 2 ZP
Poskytování poradenských služeb, práce s rodinou žáka, trh práce 4 ZP
10. Základní diagnostické metody a intervenční techniky poradenské práce ve škole    
Diagnostické nástroje ve výchovném poradenství (didaktické testy, screeningové nástroje) 4 ZP
Intervenční techniky (ve vztahu k jednotlivci, intervence ve školní třídě - postavení žáky ve třídě, intervence ve vztahu k rodině). 4 ZP
11. Žák v kontextu služeb výchovného poradce    
Psychosociální vývoj, jeho variabilita a možná patologie (disharmonický vývoj osobnosti, psychické poruchy v dětském věku a adolescenci) 8 ZP
Problematika podpory školní úspěšnosti - školní zralost, výukové obtíže, nadaní žáci 8 ZP
Poruchy chování a žáci ohrožení sociálně patologickými jevy 4 ZP
12. Monitorování, evaluace a autoevaluace výchovného poradenství    
Monitorování, evaluace a autoevaluace výchovného poradenství 16 ZP
Praxe*    
Řízená praxe 5 ZP
Individuální praxe 20 ZP
Kolokvium k absolvované praxi 5 ZP
     
Celková povinná časová dotace 250  

* 20 hodin praxe doloží účastník CŽV dle pokynů lektora předmětu – dokumentace zde
    10 hodin praxe je společných v rámci studia

 

Studijní opory:

Přijatí zájemci obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.

 

Požadavky pro absolvování programu:

Podmínkou pro úspěšné absolvování programu je 80% účast na přednáškách a seminářích, získání dílčích zápočtů v jednotlivých semestrech podle podmínek konkrétních lektorů. Získání zápočtů je podmínkou pro účast na závěrečné zkoušce a dosažení osvědčení. Studium bude zakončeno závěrečnou zkouškou tvořenou prezentací a obhajobou závěrečné písemné práce a ověřením získaných odborných znalostí před komisí.

 

Úplata za CŽV:

Úplata za každý semestr činí 9 000,- Kč, celkem 36 000,- Kč.

 

Minimální kapacita programu: 10 účastníků

Maximální kapacita programu: 30 účastníků

 

Podmínky pro přijetí do programu:

Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen zájemce, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících (viz cílová skupina) a platnou akreditací, který v řádném termínu podal přihlášku (v elektronické i listinné podobě) a uhradil stanovený administrativní poplatek za přihlášku. Přijetí přihlášky se nepotvrzuje, pokud některé podklady k rozhodnutí o přijetí chybí, je na tuto skutečnost zájemce upozorněn e-mailem.

Děkan zpravidla do 30 dnů od termínu uzavření přijímacího řízení rozhodne, zda byl zájemce ke studiu v rámci CŽV přijat.

Rozhodnutí je všem zájemcům zasíláno na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce.

Zápis k CŽV je podmíněn uhrazením úplaty za 1. semestr studia (dále jen „zápisné“) v termínu stanoveném v Rozhodnutí o přijetí do programu CŽV.

 

Přihláška:

Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html

Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté zájemce přihlášku vytiskne, podepíše a odešle do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu společně s ověřeným dokladem o vzdělání.

Pro programy CŽV zájemce nevyplňuje do přihlášky údaje o prospěchu na střední škole, ani nezasílá potvrzení od lékaře.

 

Administrativní poplatek za přihlášku:

Činí 700,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.

 

Přílohy k přihlášce:

Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.

 

Přijímací zkouška:

Nekoná se, bude přijato prvních 30 zájemců, kteří splňují podmínky pro přijetí, v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu. Rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým zájemcům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě zápisného po ukončení příjmu přihlášek.

 

Příjem přihlášek: do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu:

Jihočeská univerzita
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109

 

Zahájení studia: ZS AR 2025/2026 (září 2025)

Odborný garant: Mgr. Margareta Garabiková Pártlová, Ph.D., e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel. 387 773 245

Organizační garant: Ing. Anna Kohoutová, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: 387 773 125

 

Další organizační informace:

Výuka probíhá v pátek v prostorách PF JU České Budějovice.
Náhledy na rozvrhy najdete pod nadpisem „Rozvrhy CŽV“ zde (pro ilustraci v jaké frekvenci výuka probíhá): https://www.pf.jcu.cz/cz/prijimaci-zkousky/celozivotni-vzdelavani

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice Tel. 387 773 020 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Jeronýmova 10, 371 15
České Budějovice
Tel. 387 773 020 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2022 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies