Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga
Název a kód studijního programu: Doplňkové pedagogické studium – B7501
Zkratka oboru: AP-cžv
Typ programu:
Program je v souladu s § 22 odst. 3 zákona č. 563/2004 Sb. odst. 1 písm. c) zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a § 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb. § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Kvalifikační studium realizované v rámci DVPP je určeno pracovníkům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci asistenta pedagoga.
Cílová skupina:
Zájemci o práci asistenta pedagoga s minimálně středoškolským vzděláním s maturitou.
Profil programu:
Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT-707/2024-1-7.
Účel vzdělávání:
Absolvent studia pedagogiky získá potřebné poznatky a dovednosti, které jsou nezbytné pro výkon činnosti asistenta pedagoga.
Osvědčení:
Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.
Forma studia:
Prezenční – cyklus přednášek, seminářů a praxe.
Cíle studia:
Absolvent dosáhne následujících kompetencí:
Zná cílové skupiny speciální pedagogiky.
Rozumí jednotlivým druhům zdravotního postižení v kontextu omezení a potřeb.
Orientuje se v kurikulárních dokumentech a v dokumentech pro edukaci dané cílové skupiny.
Orientuje se v roli asistenta pedagoga (odborný, sociální a pracovně-právní profil).
Dokáže využít své znalosti k individuální/ skupinové podpoře žáka/ žáků se SVP.
Je schopen pedagogicky pracovat s dětmi nadanými ve prospěch podpory efektivního učení.
Je schopen pedagogicky pracovat s dětmi se sociálním znevýhodněním.
Orientuje se v systému a organizaci školy.
Orientuje se ve školských právních předpisech a vnitřních předpisech školy.
Orientuje se v základních oblastech pedagogické práce (příprava na výuku, podpora v průběhu vyučování, hodnocení žáka, pobyt dítěte ve škole) a v základních pedagogických pojmech.
Rozumí zákonitostem spolupráce s učitelem při výchovně vzdělávací práci ve třídě a při podpoře žáků při zvládání požadavků školy.
Rozumí zákonitostem týmové spolupráce- s ostatními pedagogickými pracovníky, s odborníky z dalších oborů a s rodiči žáků.
Orientuje se v systému spolupracujících institucí (školství, poradenství, sociální a zdravotní péče, zařízení ústavní výchovy, policie, významné nestátní neziskové organizace atd.).
Je schopen cíleného pozorování zaměřeného na potřeby žáka.
Je schopen reagovat na běžné vzdělávací a výchovné problémy dětí a žáků.
Orientuje se v problematice smírčího dojednávání v případě konfliktů a nedorozumění mezi školou, dítětem, rodinou, případně s dalšími institucemi.
Rozsah studia:
Program DVPP bude realizován v průběhu dvou semestrů s časovou dotací 125 hodin, z toho 80 hodin přímé výuky a 45 hodin pedagogické praxe.
Studijní plán:
Název předmětu | Rozsah výuky | Zakončení | Doporučený semestr |
Modul 1: Základy pedagogiky | 20 | 1. | |
Pedagogika jako vědní obor a edukační realita: edukace, edukační prostředí, aktéři edukace, edukační procesy | 5 | ZK | 1. |
Obsah školního vzdělávání - národní kurikulum (RVP): klíčové pojmy pro RVP z pohledu posilování profesních kompetencí AP | 5 | ZK | 1. |
Inkluzivní vzdělávání: inkluzivní pedagogika jako obor pedagogiky, inkluzivní edukace, formy inkluzivního vyučování, vybrané metody a strategie inkluzivní edukace | 5 | ZK | 1. |
Kompetenční modely učitele: rámec profesních kvalit učitele; kompetenční profil absolventa učitelství - profesní kompetence; profesní kompetence klíčové pro výkon profese AP | 5 | ZK | 1. |
Modul 2: Základy psychologie pro pedagogy | 25 | 1. | |
Kognitivní procesy: vnímání, paměť, pozornost, řeč, myšlení, tvořivost - jejich definice a vývojová specifika v dětství, dospívání a dospělosti. | 5 | ZK | 1. |
Základní charakteristiky psychického vývoje v dětství, dospívání, rizikové a protektivní faktory psychického vývoje | 5 | ZK | 1. |
Proces učení, faktory ovlivňující učení, strategie učení, sociální učení, motivace. | 5 | ZK | 1. |
Sociální interakce a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga | |||
Obecné sociálně-psychologické profesní dovednosti pedagoga směřující ke schopnosti poskytovat podporu a emoční jistotu. Rozvoj efektivní pedagogické komunikace (pedagog - žák, pedagog - rodič, pedagog - pedagog). | 5 | ZK | 1. |
Modul 3: Základy speciální pedagogiky | 40 | 1. | |
Současné pojetí speciální pedagogiky (SP) se zaměřením na inkluzi, inkluzivní vzdělávání a individuální podporu. Systém speciální pedagogiky - cílové skupiny v kontextu bariér a potřeb | 2 | Zp | 1. |
Legislativní rámec vzdělávání jedinců se SVP. Modely začleňování žáků se SVP do vzdělávání. Problematika rodiny s dítětem se zdravotním postižením. | 3 | Zp | 1. |
Mentální postižení (MP) nebo oslabení kognitivního výkonu: Charakteristika znevýhodnění a jeho dopad do vzdělávání, pedagogická diagnostika žáka s MP v kontextu bariér a potřeb, možnosti vzdělávání, podpůrná opatření, role asistenta pedagoga při edukaci MP. | 5 | ZK | 1. |
Tělesné postižení (TP) nebo závažné onemocnění: Charakteristika znevýhodnění a jeho dopad do vzdělávání, pedagogická diagnostika žáka s TP v kontextu bariér a potřeb, možnosti vzdělávání, podpůrná opatření, role asistenta pedagoga při edukaci TP. | 5 | ZK | 2. |
Smyslová postižení: Charakteristika znevýhodnění a jejich dopad do vzdělávání, pedagogická diagnostika žáka se smyslovým postižením v kontextu bariér a potřeb, možnosti vzdělávání, podpůrná opatření, role asistenta pedagoga při edukaci těchto žáků. | 5 | ZK | 2. |
Specifické poruchy učení (SPU): Charakteristika znevýhodnění a jeho dopad do vzdělávání, pedagogická diagnostika žáka s SPU v kontextu bariér a potřeb, možnosti vzdělávání, podpůrná opatření, role asistenta pedagoga při edukaci žáků s SPU. | 5 | ZK | 2. |
Narušená komunikační schopnost (NKS): Charakteristika znevýhodnění a jeho dopad do vzdělávání, pedagogická diagnostika žáka s NKS v kontextu bariér a potřeb, možnosti vzdělávání, podpůrná opatření, role asistenta pedagoga při edukaci žáků s NKS. | 5 | ZK | 2. |
Poruchy autistického spektra (PAS): Charakteristika znevýhodnění a jeho dopad do vzdělávání, pedagogická diagnostika žáka s PAS v kontextu bariér a potřeb, možnosti vzdělávání, podpůrná opatření, role asistenta pedagoga při edukaci žáků s PAS. | 5 | ZK | 2. |
Sociální znevýhodnění: Charakteristika znevýhodnění a jeho dopad do vzdělávání, pedagogická diagnostika žáka v kontextu bariér a potřeb, podpůrná opatření, role asistenta pedagoga při edukaci těchto žáků. | 5 | ZK | 2. |
Individuální praxe | 30* | Zp | 2. |
Řízená praxe | 5 | Zp | 1. |
Řízená praxe II (reflexe) | 5 | Zp | 2. |
Závěrečná zkouška | ZZ | 2. |
*30 hodin praxe doloží účastník CŽV dle pokynů lektora předmětu
10 hodin praxe je společných v rámci studia
Studijní opory:
Přijatí zájemci obdrží přístupová hesla do elektronického prostředí, kde jsou studijní opory zveřejněny.
Požadavky pro absolvování programu:
Podmínkou pro úspěšné absolvování programu je 80% účast na přednáškách a seminářích, získání dílčích zápočtů a zkoušek v jednotlivých semestrech podle podmínek konkrétních lektorů. Získání zápočtů a zkoušek je podmínkou pro účast na závěrečné zkoušce a dosažení osvědčení. Studium bude zakončeno závěrečnou zkouškou před komisí – kolokvium.
Úplata za studium CŽV:
Úplata za každý semestr činí 11 000,- Kč, celkem 22 000,- Kč.
Minimální kapacita programu: 10 účastníků
Maximální kapacita programu: 30 účastníků
Podmínky pro přijetí do programu:
Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen zájemce, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících (viz cílová skupina) a platnou akreditací, který v řádném termínu podal přihlášku (v elektronické i listinné podobě) a uhradil stanovený administrativní poplatek za přihlášku. Přijetí přihlášky se nepotvrzuje, pokud některé podklady k rozhodnutí o přijetí chybí, je na tuto skutečnost zájemce upozorněn e-mailem.
Děkan zpravidla do 30 dnů od termínu uzavření přijímacího řízení rozhodne, zda byl zájemce ke studiu v rámci CŽV přijat.
Rozhodnutí je všem zájemcům zasíláno na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce.
Zápis k CŽV je podmíněn uhrazením úplaty za 1. semestr studia (dále jen „zápisné“) v termínu stanoveném v Rozhodnutí o přijetí do programu CŽV.
Přihláška:
Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html
Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté zájemce přihlášku vytiskne, podepíše a odešle do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu společně s ověřeným dokladem o vzdělání.
Pro programy CŽV zájemce nevyplňuje do přihlášky údaje o prospěchu na střední škole, ani nezasílá potvrzení od lékaře.
Administrativní poplatek za přihlášku:
Činí 700,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.
Přílohy k přihlášce:
Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.
Přijímací zkouška:
Nekoná se, bude přijato prvních 30 zájemců, kteří splňují podmínky pro přijetí, v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu. Rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým zájemcům společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě zápisného po ukončení přijmu přihlášek.
Příjem přihlášek: do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu.
Jihočeská univerzita
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109
Zahájení studia: ZS AR 2025/2026 (září 2025)
Odborný garant: PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D., e-mail:
Organizační garant: Jitka Hořejší, kontakt tel.: 387 773 324, e-mail:
Další organizační informace:
Výuka probíhá v prostorách PF JU České Budějovice. Náhledy na rozvrhy najdete pod nadpisem „Rozvrhy CŽV“ zde (pro ilustraci v jaké frekvenci výuka probíhá): https://www.pf.jcu.cz/cz/prijimaci-zkousky/celozivotni-vzdelavani