Studenti geografie přivítali nový hydrologický rok
Fungování hydrologického roku aneb Proč slavíme hydrosilvestr?
Hydrologický rok se odlišuje od kalendářního, jelikož jeho cílem je sledovat přirozený oběh vody bez vlivu sezónních změn. Začíná 1. listopadu, kdy s příchodem zimy postupně dochází k ukládání sněhové pokrývky a k doplňování zásob podzemní vody. Tento cyklus poskytuje podstatná data pro monitoring stavu vodních zdrojů, predikci povodní i sucha a pro pochopení širších klimatických jevů. Právě z těchto důvodů je hydrologický rok klíčový nejen pro vědce, ale i pro nás geografy.
Pro studenty učitelství geografie je tento okamžik příležitostí ke slavnostnímu setkání a reflektování každodenního života naší katedry. V předvečer 1. listopadu proto tradičně uspořádali symbolickou oslavu, kterou propojují geografické i zábavné aktivity. Letošní ročník přivítal nový hydrologický rok pestrým programem, zahrnujícím fotosoutěž, interaktivní kvíz a týmové hry.
Jak jsme společně oslavili hydrosilvestr?
Zábavný večer zahájila seznamovací fotosoutěž, v níž měli studenti zachytit typické momenty geografických profesí. Mezi oblíbenými tématy se objevily scény z terénních výzkumů, kartografické práce či práce s meteorologickými přístroji. Nejlepší fotografie byly oceněny v závěru večera.
Kartograf: Najděte veřejnou mapu a vyfoťte se, jak plánujete cestu.
Hydrolog: Objevte nějaký vodní prvek, bez pomocí metru změřte jeho hloubku a vyfoťte se.
Meteorolog: Zjistěte aktuální počasí a vyfoťte se, jak provádíte měření.
Demograf: Udělejte terénní průzkum, sečtěte počet lidí na frekventovaném místě a vyfoťte se spolu.
Geomorfolog: Najděte přírodní útvar a vyfoťte se, jak tento útvar důkladně zkoumáte.
Geopolitik: Najděte památník nebo sochu a zjistěte, jaký vztah má k městu. Společně se vyfoťte.
Příklady námětů, jejichž autorkou je Helena Jindrová (3. ročník Bc. studia učitelství)
Dalším bodem programu byla interaktivní soutěž Kahoot, která prověřila znalosti účastníků o životě katedry geografie a přinesla mnoho veselých okamžiků i nečekaných odpovědí. Týmová hra „Co na to KGE?“, inspirovaná populárním formátem „Co na to Češi?“, umožnila týmům pedagogů vtipně reagovat na otázky zaměřené na studentské vnímání nejen geografie, ale i jejich vztahu k výuce. Večer pak završilo odpočítávání půlnoci u Samsonovy kašny, kdy si všichni účastníci popřáli úspěšný nový hydrologický rok.
Jak to vidí studenti?
Přípravy oslav hydrologického roku začaly měsíc před akcí schůzkou, na které jsme naplánovali hlavní body – místo konání a konkrétní program. Výzvou bylo zorganizovat akci vzhledem k jejímu čtvrtečnímu konání a tedy nejistotě ohledně finálního počtu účastníků. Chtěli jsme, aby náplň programu pomohla se seznamováním studentů napříč ročníky, ale zároveň aby nebyl příliš intenzivní. Nakonec jsme připravili seznamovací hru s povoláními, tradiční Kahoot a soutěž „Co na to KGE“ pro učitele. Týden jsme dávali dohromady nápady na otázky, které jsme poté rozeslali všem studentům katedry. Přípravu jednotlivých částí programu jsme si rozdělili: Radim Král s Vendulou Samcovou připravili Kahoot, Helena Jindrová hru s povoláními a já zpracovala odpovědi studentů do hry „Co na to KGE“. Bylo též potřeba vytvořit plakát, aby se o akci dozvěděli ostatní. S tvorbou plakátu nám nakonec pomohla AI. Jako odměny pro výherce soutěží jsme zajistili několik sponzorských darů (poukázky, lístky do kina a nápoje). Během akce se samozřejmě vyskytly malé problémy, jako například nefunkční QR kódy k soutěžím apod., avšak to k organizaci patří a vše jsme zvládli vyřešit. Na akci nakonec dorazilo mnoho studentů a útrata byla dokonce vyšší než minulý rok, takže jsme byli spokojeni nejen my, ale i majitelé podniku.
Tereza Janurová (3. ročník Bc. studia učitelství)
Tento večer spojil budoucí učitele geografie s pedagogickým týmem katedry nejen v oslavě příchodu nového vodního roku, ale i v posílení kolegiálního ducha a sounáležitosti s oborem, který obohacuje pohled na svět skrze přírodu, vědu a lidi.
Tým KGE