Projekt JOBITY - Future Jobs in Inovation & Technology měl premiéru na naší fakultě
Projekt JOBITY – Future Jobs in Inovation & Technology měl premiéru na naší fakultě
Na Pedagogické fakultě JU se uskutečnil 24. října 2024 tříhodinový workshop určený dětem 2. stupně ZŠ z jihočeského regionu a z Rakouska s názvem Inovativní profese realizované v rámci projektu JOBITY – Future Jobs in Inovation & Technology. Workshop proběhl ve spolupráci s Jihočeskou hospodářskou komorou a byl financován z programu Interreg Rakousko–Česko 2021–2027.
Do této akce se zapojilo pět kateder naší fakulty: katedra matematiky, katedra geografie, katedra fyziky, techniky a chemie, katedra informatiky a katedra biologie. Každá z kateder měla své stanoviště, jejíž studenti zajišťovali jednotlivé aktivity a podíleli se na tvorbě náplně workshopu.
Studenti z katedry matematiky si v rámci projektu JOBITY pro rakouské a české žáky připravili tři aktivity – sítě těles, hlavolam s dřívky a perspektivní krabičku. Jelikož byli žáci rozděleni k aktivitám tak, aby u každé aktivity byl vždy alespoň jeden žák z Rakouska a jeden z Česka, museli mezi sebou komunikovat v angličtině. Byla to pro všechny výzva, se kterou se ale dokázali vyrovnat.
Aktivita se sítěmi těles spočívala ve využití magnetické stavebnice. Prvním úkolem bylo přiřadit sítě k sestaveným tělesům. Dalším úkolem bylo zjistit, zda lze z předložené sítě sestavit těleso. Žáci si tak ověřili svou prostorovou představivost.
Hlavolam s dřívky byl založen na zobrazení v rovině. Děti měly za úkol předělat sestavený obrazec z dřívek tak, aby odpovídal obrazci na kartičce. Háček byl v tom, že směly přesunout pouze jedno dřívko, nebo pootočit celým obrazcem. Aktivita vypadala jednoduše, ale řada dětí se s ní potýkala delší dobu.
Princip poslední aktivity vycházel ze znalosti lineární perspektivy. Žáci si vyzkoušeli vytvořit vlastní optický klam – perspektivní krabičku. Díky této krabičce mohli vnímat prostorovou hloubku kresby vytvořenou na dvourozměrné ploše. S vlastními výtvory byli žáci velmi spokojeni.
V rámci aktivit katedry geografie měli žáci možnost prozkoumat s pomocí rozšířené reality tropický deštný prales či život podél řeky Nil i přímo v této řece, kde se mohli setkat s živými delfíny. Další atraktivní činností byla možnost vyzkoušet si přistání s vlastním lunárním modulem na Měsíci či se seznámit s aplikací Flightradar24.
Katedra fyziky, techniky a chemie umožnila žákům nahlédnout do tajů elektroniky a fungování elektrických obvodů. Pod vedením studentů – lektorů si děti vyzkoušely práci s různými typy elektronických stavebnic, které jim umožnily prakticky pochopit základy elektroniky a technologie elektrických obvodů. Nadšeně se seznamovaly s jednotlivými součástkami, zkoumaly jejich funkci a experimentovaly s propojením do funkčních celků. Velkým překvapením, často doprovázeným spontánními výkřiky, byl okamžik, kdy se jejich obvody rozsvítily, začaly se pohybovat nebo vydávat zvuky – zážitek, který si všichni přítomní určitě zapamatují.
Na stanovišti katedry informatiky si žáci vyzkoušeli, jak se programování může stát hrou a zároveň nástrojem pro tvorbu robotické dráhy. Pomocí barevných kódů programovali vláček Intelino. Úkolem bylo vytvářet různé dráhy a pomocí kombinací barev měnit rychlost, směr či chování robotického vláčku. Aktivita ukazovala, jak jednoduché kódování může vést k fascinující proměně chování robota v reálném čase, což účastníkům umožnilo pochopit principy programování hravou formou.
Katedra biologie nabídla aktivitu s názvem: Tajemství neviditelného inkoustu aneb víte, že se látky mohou v různém prostředí chovat odlišně?
V této aktivitě si žáci propojili poznatky z chemie a přírodopisu a zjistili, jak vybrané látky reagují v různých prostředích. Prostřednictvím jednoduchého atraktivního pokusu, v němž pracovali s „neviditelným inkoustem“, se seznámili s kyselinami, zásadami, některými indikátory, ale i jejich vlivu na lidský organismus.
Akce byla velmi úspěšná, přinesla nejen nové znalosti, ale také spoustu radosti z objevování a tvořivého učení, které dětem otevřelo nové možnosti pohledu na svět techniky. Jednotlivých aktivit se zúčastnilo 25 žáků z Rakouska a stejný počet z České republiky.
Děkujeme všem organizátorům za skvělý workshop!