Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku němčiny
DVPP – Studium k rozšíření odborné kvalifikace
Zkratka oboru: NJ-cžv
Typ programu:
Studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6, odst. 1, písmene b), vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Cílová skupina:
Absolventi učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ.
Profil programu:
Program je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo akreditace Č.j.: MSMT-707/2024-1-7.
Účel vzdělávání:
Vzdělávací program je určen absolventům vysokoškolského magisterského studia učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, kteří si chtějí rozšířit své vzdělání o kvalifikaci učit další předmět, a sice německý jazyk na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
Osvědčení:
Po úspěšném absolvování studia CŽV je účastníkům předáno osvědčení.
Forma studia:
Prezenční – cyklus přednášek a seminářů.
Cíle studia:
Vzdělávací program připravuje budoucí učitele německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a pro střední školy. Protože posluchači jsou již absolventy učitelského studia, je další vzdělávání zaměřeno především na oborovou složku nového předmětu, tedy v tomto případě německého jazyka. Pro úspěšné působení v roli učitele cizího jazyka je klíčový rozvoj praktických jazykových dovedností. U zájemců o studium se předpokládá vstupní jazyková úroveň minimálně B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a dosažení této úrovně je prověřováno doložením mezinárodně uznávaného certifikátu B2 nebo vstupním ústním pohovorem na katedře germanistiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vzhledem k tomu, že podle dosavadních zkušeností s kurzy celoživotního vzdělávání existují mezi zájemci podstatné individuální rozdíly, je cílem, aby po absolvování studia všichni posluchači dosáhli výstupní úrovně C1 podle SERR. K dosažení tohoto cíle jsou předměty všech modulů koncipovány tak, aby byly s rozvojem jazykových znalostí a praktických dovedností organicky propojeny. Zároveň se ze strany studentů a studentek předpokládá vysoká úroveň motivace, zájem o kulturu, dějiny, reálie a literaturu německy mluvících zemí a samostatné studium praktického jazyka.
Vyučované lingvistické, kulturně historické a literárně vědné předměty mají přispět k rozvoji praktických jazykových znalostí a dovedností, dále pak mají odlišit absolventy tohoto kurzu od běžných pokročilých laických uživatelů německého jazyka tím, že vytvářejí vědomí širšího kontextu německy mluvících zemí, do něhož budou absolventi načerpané poznatky a osvojené dovednosti schopni zasadit.
V kontextu učitelského vzdělávacího programu má velký význam didaktická složka studia, neboť právě ona učí frekventanty jejich znalosti a dovednosti prakticky aplikovat v autentické situaci výuky německého jazyka. Významnou součástí předmětu didaktika je i příprava posluchačů na vedení výuky v německém jazyce. Vedle nezbytného teoretického základu propojeného s praktickými činnostmi zahrnuje i složku čistě praktickou, tedy reflektovanou pedagogickou praxi.
Vzdělávací program je koncipován tak, aby nabídl budoucím učitelům němčiny na 2. stupni základní školy a na střední škole ty poznatky a dovednosti, které budou ve své pedagogické praxi skutečně využívat, a aby u nich zároveň vytvořil předpoklady pro soustavné celoživotní vzdělávání v oboru germanistiky, což je u vyučujících cizího živého jazyka zcela zásadní.
Rozsah studia:
Program bude realizován v průběhu tří semestrů s celkovou časovou dotací 250 hodin odborné výuky a reflektované praxe. Předpokládané časové dotace ve vzdělávacím programu, garanty a rozložení předmětů do jednotlivých semestrů uvádějí následující tabulky:
Studijní plán:
Název předmětu | Rozsah výuky hod. | Zakonč. | Dopor. sem. |
Lingvistický modul | |||
Fonetika německého jazyka | 22 | Kolokvium | 1. |
Morfosyntax němčiny I | 22 | Kolokvium | 1. |
Morfosyntax němčiny II | 13 | Kolokvium | 2. |
Morfosyntax němčiny III | 22 | Kolokvium | 3. |
Lexikologie, variety a slovotvorba německého jazyka | 22 | Kolokvium | 2. |
Kulturně historický modul | |||
Kultura a reálie německy mluvících zemí | 13 | Kolokvium | 1. |
Dějiny německy mluvících zemí | 13 | Kolokvium | 2. |
Literárně vědný modul | |||
Úvod do německy psané literatury | 26 | Kolokvium | 2. |
Literatura pro děti a mládež v němčině a její didaktizace | 20 | Kolokvium | 3. |
Didaktický modul | |||
Didaktika němčiny I | 22 | Kolokvium 1. | |
Didaktika němčiny II | 22 | Kolokvium | 2. |
Didaktika němčiny III | 17 | Kolokvium | 3. |
Pedagogická praxe | 16 | Kolokvium | 3. |
Závěrečná zkouška | ZZ |
Požadavky pro absolvování programu:
Účast na výuce je povinná v rozsahu 80 %, na praxi v rozsahu 100 %. Každý předmět germanistické části studia je zakončen kolokviem.
Způsob ukončení vzdělávacího programu:
Studium bude zakončeno závěrečnou komisionální zkouškou tvořenou:
- prezentací a obhajobou závěrečné písemné práce,
- znalostní komisionální zkouškou z německého jazyka, literatury a didaktiky vedenou formou kolokvia
- a diskusí nad portfoliem, které si posluchač/ka vytvářel/a podle pokynů doc. Andrášové v rámci výuky didaktiky v průběhu celého studia. Součástí portfolia je též pedagogický deník a jazykový životopis.
Závěrečná práce
Součástí závěrečné komisionální zkoušky realizované formou kolokvia je prezentace a obhajoba závěrečné práce. Její téma si posluchač volí podle vlastního zájmu po dohodě s některým vyučujícím, který posoudí jeho přiměřenost. Téma může být z kterékoli modulu studijního vzdělávacího programu (lingvistika, didaktika němčiny, kulturně historický či literárně vědný modul), musí však mít prokazatelnou souvislost s výukou němčiny na 2. st. ZŠ či na SŠ a musí splňovat požadavky kladené na odborný text, podobně jako je tomu u bakalářských a diplomových prací (formální úprava, akademický styl, práce s odbornou literaturou). Práce může být napsána česky či německy, podle povahy tématu by se její rozsah měl pohybovat v rozmezí 30 stran. Práce musí být odevzdána v jednom vázaném výtisku a nahrána do systému STAG.
Kromě komisionální zkoušky, která se zaměřuje především na zjištění dostatečné úrovně odborné přípravy účastníků, je nedílnou součástí hodnocení také schopnost sebereflexe ze strany účastníků pomocí různých evaluačních nástrojů.
Úplata za studium CŽV:
Úplata za každý semestr činí 12 000,- Kč, celkem 36 000,-Kč.
Minimální kapacita programu: 10 účastníků
Maximální kapacita programu: 25 účastníků
Podmínky pro přijetí do programu:
Ke studiu v programu CŽV může být přijat jen zájemce, který splňuje podmínky předchozího ukončeného vzdělání stanovené zákonem o pedagogických pracovnících (viz cílová skupina) a platnou akreditací, který v řádném termínu podal přihlášku (v elektronické i listinné podobě) a uhradil stanovený administrativní poplatek za přihlášku. Přijetí přihlášky se nepotvrzuje, pokud některé podklady k rozhodnutí o přijetí chybí, je na tuto skutečnost zájemce upozorněn e-mailem.
Děkan zpravidla do 30 dnů od termínu uzavření přijímacího řízení rozhodne, zda byl zájemce ke studiu v rámci CŽV přijat.
Rozhodnutí je všem zájemcům zasíláno na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce.
Zápis k CŽV je podmíněn uhrazením úplaty za 1. semestr studia (dále jen „zápisné“) v termínu stanoveném v Rozhodnutí o přijetí do programu CŽV.
Přihláška:
Přihláška je dostupná na https://wstag.jcu.cz/portal/studium/uchazec/eprihlaska.html
Přihláška je v systému automaticky po vyplnění a potvrzení odeslána v elektronické podobě, poté zájemce přihlášku vytiskne, podepíše a odešle do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu společně s ověřeným dokladem o vzdělání.
Pro programy CŽV zájemce nevyplňuje do přihlášky údaje o prospěchu na střední škole, ani nezasílá potvrzení od lékaře.
Administrativní poplatek za přihlášku:
Činí 700,- Kč, pokyny k platbě viz elektronická přihláška.
Přílohy k přihlášce:
Úředně ověřená kopie dokladu o dosaženém vzdělání, resp. o ukončeném vzdělání předepsaném v cílové skupině.
Přijímací zkouška:
Nekoná se, bude přijato prvních 25 zájemců, kteří splňují podmínky pro přijetí, v pořadí, v jakém budou vytištěné přihlášky s přílohou doručeny na fakultu. Rozhodnutí o přijetí bude zasláno přijatým zájemcům na e-mail uvedený v přihlášce společně s pozvánkou k zápisu a pokyny k úhradě zápisného po ukončení přijímacího řízení.
Příjem přihlášek: do 31. 5. 2025 na níže uvedenou adresu:
Jihočeská univerzita
Pedagogická fakulta – Centrum DVPP
Jeronýmova 10
371 15 České Budějovice
nebo přímo v podatelně fakulty, Jeronýmova 10, přízemí č. 109
Zahájení studia: ZS AR 2025/2026 (září 2025)
Odborný garant: doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D., e-mail:
Organizační garant: Centrum DVPP, kontakt zde: https://www.pf.jcu.cz/cz/prijimaci-zkousky/celozivotni-vzdelavani
Další organizační informace:
Výuka probíhá v prostorách PF JU České Budějovice.