Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Anotace diplomovch prac - 2004 - Atelir arteterapie

Anotace diplomovch prac - 2004

Atelir arteterapie

Milena Bloukov

Vliv arteterapie na osobnost dtte se syndromem LMD

Bakalsk prce je vnovna problematice dt s lehkou mozkovou dysfunkc a poruchami uen vzhledem k jejich postaven v rodin i kole. Opr se o dlouholet zkuenosti z praxe s tmito dtmi. Teoretick st vychz z uveden literatury a obsahuje informace o LMD, zpsobu jej npravy, druzch, pinch a etiologii LMD. Zabv se i postavenm tchto dt v kolektivu, kter se podl na vytven jejich sebepojet a tm i spnosti a uplatnn.

Ve druh sti uvdm kazuistiku devtiletho chlapce s LMD a jeho o dva roky starho bratra, kter m poruchy uen. Oba chlapci jsou nadprmrn inteligentn, ale dky poruchm maj adu problm ve kole i doma. Zde me arteterapie ovlivnit osobnost dtte, jeho sebepojet a zrove mu me pomoci zalenit se do kolektivu, m umon jeho zdravj duevn vvoj.

Bhem terapie vyly najevo rzn postoje a vztahy len rodiny, ale i role, kter v tto interakci maj a s rznmi spchy je zvldaj.

Zhruba po plronm malovn dolo u mladho z bratr k posunu v sebeprovn. Snad jeho zklidnn a vt sebedvra mu pomohou pekonat dosavadn nespchy. U starho z bratr se podailo rozvolnit emon napt a byl okolm lpe pijmn.

V zvru prce uvdm, e by bylo vhodn zapojit do arteterapie i dal leny rodiny, aby se zkvalitnil vsledek jej innosti. Je teba, aby i rodie zskali nhled na problmy svch dt, ale i na svoje chovn a poznali sami sebe.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Petr Cach

Vyuit arteterapie pi prci s dtmi v dtskm domov, kazuistika

Pedmtem tto bakalsk prce je pojednn o problematice vvoje dt, vychovvanch v stavn pi. Autor zde uvd formy nhradn rodinn pe, rizika spojen s stavn vchovou a jejich odraz ve vtvarnm projevu. Vychz z charakteristiky jednotlivch vvojovch obdob jedince a odkazuje se ke stdim vvoje vtvarnho.

V praktick sti je uvedena kazuistika chlapce vyrstajcho v dtskm domov. Je zde zpracovna osobn anamnza chlapce, se kterm autor pracoval po dobu jednoho a pl roku. Dle zde popisuje zatek a prbh terapeutick prce a charakterizuje chlapcv vtvarn projev. Piloeny jsou ukzky KTC chlapce, a ukzky produkce jeho sestry.

V zvru se autor zmiuje o aplikaci arteterapie jako nensiln form komunikace a ohl se za jejm vyuitm v praxi.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Mgr. Milan Hon

Arteterapie, forma aktivace starch lid na gerontopsychiatrickm oddlen PL

Bakalsk prce je malm zamylenm nad problematikou podobnosti lidskch osud, kter se k st. Nedlm si ambice na nachzen novch dosud nenalezench poznatk v tomto smru, ale budu se jen snait posbrat a uspodat dostupn informace pro vlastn uvdomn i profit, kter z m znalosti vc pro moje pacienty pirozen vyplv.

Pro samotn pochopen m prce i zmru je dleit hned na zatku pedeslat, e pojmu arteterapie i samotn arteterapeutick innosti s geronty uvm v jeho irm vznamu, tj. jako terapii innostn.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Petr Hrouzek

Monosti vyuit arteterapie v kontextu reedukace specifickch poruch uen a chovn v poradensk praxi

Hlavnm clem bakalsk prce je pedstavit model arteterapeutickho psoben a dokumentovat prbh terapeutickho procesu formou ppadov studie.

vodn kapitola je vnovna problematice souasn teorie dostupn pi zkoumn problematiky specifickch poruch uen a chovn, ve svtle kterch je formulovna povaha dopadu tchto poruch na kognitivn-emocionln vvoj dtte. Obecn mechanizmy a zkonitosti vlastnho kognitivn-emocionlnho rozvoje tvo obsah nsledujc kapitoly. Zven pozornost je zde vnovna vvoji spontnnho vtvarnho projevu, kter je pro poteby bakalsk prce nahlen jako organick soust komplexnho vvoje osobnosti.

Tet kapitola pedkld teoretick vchodiska arteterapie, na zklad nich je formulovn integrovan arteterapeutick pstup, definovno zkladn terapeutick prosted a inn faktory, kter jsou odvozeny od pvodnch nstroj psychoterapie a transponovny do vtvarn roviny.

Hlavn cl zvren kapitoly pedstavuje demonstrace prbhu arteterapeutickho psoben v rmci navrhovanch metodik realizovan na zklad ppadov studie vtvarnho veden klienta a rozboru artefakt vzniklch v prbhu terapeutickho procesu.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Kristina Chrskov

Vyuit arteterapie v hodinch vtvarn vchovy na zkladn kole

Prce se vnuje monostem vyuit arteterapie pi bn vuce vtvarn vchovy na 1. a 2. stupni zkladn koly. V teoretick sti jsou charakterizovna pslun vvojov obdob obecn i z hlediska vvoje inteligence a vtvarnho zobrazen. Ble je nastnn vvoj vtvarnho zobrazen z hlediska zobrazen prostoru, lidsk figury a pouvn barev.

Clem praktick sti bylo ovit, jakou innost m arteterapie (vyuit "ronovsk metodiky") realizovan v rmci bnho vyuovn vtvarn vchovy ve 3. a 6. ronku. Pro posuzovn efektivity vlivu vtvarn innosti na rozvoj k byl zvolen postup, u nho jsme se pokusili zachytit vstupn charakteristiky vtvarnho projevu vech k na zatku kolnho roku a tyt charakteristiky potom ve druhm pololet kolnho roku. Jednalo se zejmna o zmny i posun v zobrazovn lidsk postavy, prostoru a pouvn barev.

Na zklad srovnn diagnostikovanch vstupnch a vstupnch charakteristik bylo tak mono posoudit zmny ve vtvarnm projevu (jako metafory zmn osobnostnch), ke kterm v prbhu roku v obou skupinch k dolo.

Vedouc prce: PaedDr. Milan Kyzour

Kateina Klementov

Vyuit arteterapie pi prci s dtmi v matesk kolce se specilnmi tdami pro jedince s kombinovanmi vadami

Bakalsk prce se sna ukzat monosti vyuit arteterapie pi ucelen pi o dti s kombinovanmi vadami. Jej nensiln zalenn vedle pe rehabilitan lebn a pedagogicko psychologick.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Monika Korbelov

Vyuit arteterapie v terapeutick komunit pro dosplou klientelu ohroenou drogou

Pedkldan bakalsk prce je zamena na problematiku terapeutick a arteterapeutick prce s dosplou klientelou zvislou na nealkoholovch drogch. Je vsledkem mho estnctimsnho terapeutickho psoben v dlouhodobm lebnm programu pro tyto klienty. Obsahem prvn sti prce je strun souhrnn pehled teoretickch vchodisek, se ktermi je nutn v ppad ji zmiovan klientely potat. Druh st sluuje tyto poznatky s teoretickmi vchodisky arteterapeutick prce s toxikomany a tet ukazuje m vyuit arteterapie v praxi. Clem tto prce je tak utdn zskanch osobnch zkuenost, kter se daj vyut v dal arteterapeutick praxi.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Kateina Kudlov

Arteterapeutick aktivity ve vazebn vznici

Clem bakalsk prce je poukzat na monosti vyuit arteterapie jako zpsobu redukce vnitnho napt a odreagovn vnjch a i vnitnch konflikt ve vazebn vznici pro mladistv v eskch Budjovicch.

Praktick st se zabv vtvarnmi tmaty a technikami a charakterizuje vtvarn projev mladistvch delikvent. Prce je zamena spe innostn, pesto jsou interpretan hypotzy soust jednotlivch artefakt.

Vedouc prce: PaedDr. Milan Kyzour

Iva Opekarov

Vtvarn techniky v arteterapeutick praxi, kazuistika

Pedmtem tto bakalsk prce je pojednn o vtvarnch technikch, jejich utdn a monostech vyuit v arteterapii. Autorka se zaml nad dleitmi aspekty pro volbu vtvarn techniky v arteterapeutick praxi. Zde se odkazuje k vtvarn typologii a ke stdiu vtvarnho vvoje jednotlivho klienta. Dle se zabv terapeutickm potencionlem jednotlivch vtvarnch technik a jejich psychologickm vznamem. Na konci teoretick sti jsou uvedena rizika pouvn vtvarnch technik v arteterapii.

V praktick sti je uvedena kazuistika chlapce s diagnostikovanou ADHD. Zde je zpracovna charakteristika dt s ADHD, osobn a rodinn anamnza chlapce s nm autorka pracovala po dobu dvou let. Zmnny jsou zde potky jej terapeutick prce, charakteristika chlapcova vtvarnho projevu, prbh terapeutickho procesu, v nm jsou vyuity nkter poznatky z teoretick prce, charakteristika chlapcovch KTCV a ukzka KTC jeho rodi.

V zvru jsou uvedeny poznatky o vhodnosti vyuit nkterch vtvarnch technik u dt s ADHD. Akoli jsou zde nalezeny nkter obecn platn zvry, autorka zdrazuje vznam individulnho pstupu k jednotlivm klientm.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Hana Oravcov

Obraz Matky ve vizuln kultue stedn a zpadn Evropy v 10.-21. stolet

Bakalsk prce se zabv vvojem zobrazen Matky z hlediska formlnho a obsahovho v historickm kontextu vtvarnho umn. Praktick st je zamena na problematiku vazby mezi matkou a dttem a vznik psychick deprivace a subdeprivace. Dv kazuistiky ukazuj, jakm zpsobem se odr nejist vazba mezi matkou a dttem ve vtvarn produkci.

Vedouc prce: doc. PhDr. Pavel Kalina, CSc.

Dita Pschlov

Sourozeneck konstelace a jejich vtvarn metafora

Tato bakalsk prce ukazuje na monosti vyuit arteterapeutickch postup a technik v rmci rodiny a sourozeneckch vztah.

Prce obsahuje dv sti, teoretickou a praktickou.

Teoretick st pojednv o biologickm, psychickm a socilnm vvoji dt v pedkolnm a kolnm vku, vetn jejich vtvarnho projevu. Zmiuje nrys Piagetovy koncepce a jej aplikaci do rovn vtvarn vchovn. Praktick st popisuje anamnzu dt. Charakterizuje interpretan postupy a metody na zklad zpracovvanch tmat, volnch i zadanch, vytvoench technikou akvarelu. Praktick st obsahuje dle charakteristiku vtvarnho projevu vzhledem k poad narozen. Opomenuta nezstala ani prce s keramickou hlnou. Nedlnou soust tto prce je i piblen vchovy dt prvorozench a druhorozench. V zvru jsou shrnuty vsledky arteterapeutick prce.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Mgr. Pavla Novotn

Specifika vtvarnho projevu sluchov postiench dt

Bakalsk prce pojednv o vtvarn tvorb sluchov postiench, jejich zvltnostech a vlivu postien na vtvarn vyjadovn. Rysy vtvarnho projevu jsou zde uvedeny v souvislosti k konkrtnmi ppady dtsk vtvarn tvorby a arteterapeutickou metodikou.

Vedouc prce: Mgr. Marie Rikov

Linda Reiserov

Vyuit arteterapie v SP pro mentln postien dospl a psychiatricky nemocn klienty

Bakalsk prce pojednv o vyuit arteterapeutickch technik a postup v SP pro dospl klienty.

V vodu sv prce vysvtluji volbu svho tmatu a cle, kter svou prac sleduji.

Pro podrobnj ukzku sv arteterapeutick innosti jsem zvolila prce tech klient s rznm postienm.

V teoretick sti popisuji dan zazen a problematiku uit arteterapie v nm. Tato st dle pokrauje anamnestickmi a diagnostickmi daji zvolench klient, charakteristikou jejich postien a pojednv i o volbch, metodch a odlinostech arteterapeutick innosti dle postien klient stavu.

Praktick st popisuje jednotliv kazuistiky vybranch klient.

Dle nsleduje zvr, ve kterm vyhodnocuji a shrnuji svou arteterapeutickou innost, aplikovanou v tomto zazen.

Pot je zaazen seznam literatury a ploha s ukzkou tvorby zvolench klient.

Vedouc prce: PhDr. Rostislav Nesndal

Martina Sobihardov

Vtvarn projev mladch dosplch vyrstajcch v stavn pi nebo v nefunkn rodin

Teoretick st m prce se zabv tzv. syndromem psychick deprivace, jeho vymezenm a popsnm jeho projev, jak v dtstv, tak v dosplosti. Druh, praktick st m prce je zamen hlavn na analzu jednotlivch vtvarnch artefakt klient. Na zvr se snam poukzat jak markantn je syndrom psychick deprivace patrn ve vtvarnm projevu lid vyrstajcch v stavech.

Vedouc prce: PaedDr. Milan Kyzour

Lucie alplachtov

Kritick chvle v arteterapeutickm vztahu s odrazem v tragdii

V prci se zabvm kritickou chvl v arteterapeutickm vztahu, kterou se snam vyzdvihnout a dokzat jej smysl pro rozvoj arteterapeutickho vztahu. V hypotze prce zn, e, je-li kritick chvle, k n dojde v arteterapeutickm vztahu, zachycena, pojmenovna, proita a zreflektovna, me vyvolat podmnky vhodn pro zmnu v tvorb klienta, jeho chpn, provn a mylen. V teoretick sti prce se zabvm teoretickm podchycenm tmatu kritick chvle.

V praktick sti pedkldm ti kazuistick pbhy ve form tragdie. Tragdii jako metaforickou formu pro kazuistiky jsem zvolila pro jej podobnost s kritickou chvl, kterou vstin odr v prbhu, nslednosti i fzovn stav. V tragdich stejn jako v pbzch klient (kazuistikch) se vyprv o velkm utrpen, kter mus bt proito. Jejich proit a zpracovn umon katarzi, pochopen smyslu pedchzejcho utrpen jeho nazenm.

Vedouc prce: MgA. Stanislav Zeman

RNDr. Roman Vanura

Pohdka jako metafora rodinnch konstelac v arteterapii

Tmatem bakalsk prce "Pohdka jako metafora rodinnch konstelac v arteterapii" je pohled autora na vyuit pohdkov tmatiky v arteterapii a zamylen se nad vvojem osobnosti na pozad rodinnch interakc z pohledu pohdkov symboliky.

V prvn sti teoreticky vymezuje samotn pojem arteterapie a nsledn i pojmy metafora, pohdka a rodina v kontextu jejich vyuit v arteterapii.

V sti druh se vnuje problematice konkrtnho vyuit pohdky v arteterapii. Nejprve se pokou o strun psychoanalytick rozbor pohdky pouit v terapii s klientem, pak se zamuje na interpretaci a vysvtlen konkrtnho arteterapeutickho procesu s klientem.

Vedouc prce: PaedDr. Even Perout

Jana Wothov

ena a alkohol - arteterapeutick intervence pi lb

Bakalsk prce je vnovna tmatu ena a jejho vztahu k alkoholu. Prvn teoretick st zachycuje historick pohled na spolenost a jej postoj vi enm a alkoholu, procesu vvoje eny a jej identifikace s enskou rol, zvislosti na alkoholu u en a vlivu reklamy. Dle pak popisuje monosti a hranice arteterapie, jako jednoho z monch prostedk terapie. Ve druh sti je kazuistika eny stednho vku, kter eila bhem individuln terapie primrn problm s alkoholem. Spoluprce za vyuit poznatk a metod ronovsk arteterapie v praxi mi potvrdila platnost zmnn metody a umonila i vlastn sebereflexi.

Vedouc prce: MgA. Stanislav Zeman