Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Anotace diplomovch prac - 2003 - Katedra hudebn vchovy

Anotace diplomovch prac - 2003

Katedra hudebn vchovy

Olga Hrachovcov

Vuka klavrn hry na elementrnm stupni.

Diplomov prce se zabv elementrn vukou klavrn hry. Sleduje dt v procesu hudebn vchovy, pohl do minulosti esk klavrn pedagogiky (18., 19. stolet). Ble se zaobr vybranmi klavrnmi kolami pouvanmi v praxi. Dle v n najdeme souhrn metodickch postup modernch i ji pekonanch a tak zkladn prvky klavrn techniky s praktickmi ukzkami technickch cvien.

Vedouc prce: doc. Frantiek Hudeek

Zuzana Hbnerov

Frantiek Vclav Habermann (1706-1783): Me k eskm patronm ze sbrky Philomela pia (tisk, Kraslice 1747).

Clem tto diplomov prce je pedstavit eskho pozdn baroknho autora Frantika Vclava Habermanna a jeho cyklus esti m Philomela Pia. Prce je rozdlena do kapitol, kter se vnuj shrnut poznatk o ivot a dle tohoto skladatele na zklad dostupn literatury; zmiuji se tak o sbrce praskch a augsburskch tisk z prvn poloviny 18. stolet, jej soust byla i sbrka Philomela Pia, a o minoritskm konventu v eskm Krumlov, pvodnm mst uloen tto sbrky. Nkolik kapitol je vnovno popisu pramene a rozboru hudebnho jazyka Fr. V. Habermanna. Neopomenuteln je tak vztah Hndela k Habermannovu dlu. Soust prce je i spartace vech esti m doplnn o edin poznmky.

Vedouc prce: PhDr. Martin Horyna

Magdalna Jantov

Uit lidovch text a folklru v dle Vtzslava Novka (s hudebn vchovnm zamenm).

Prce je rozdlena do 3 tematickch st. V prvn sti jsem se zamila na ivot V. Novka a jeho smovn k folklru, v sti druh jsem rozebrala 2 soubory psn (25 slovenskch psn, Psniky na slova lidov poesie moravsk). Ve 3. sti jsem vybrala z tchto 2 soubor psn nkolik psniek a pokusila jsem se o jejich metodick zpracovn a vyuit ve td. Chtla jsem tak ukzat cestu, jak by se mohly dti na 1. stupni piblit lidov psni a osobnosti V. Novka.

Vedouc prce: prof. PhDr. Milo Schnierer

Petra Kakov

Pu k muzyke (rusk klavrn kola).

M diplomov prce pin peklad a pravu rusk klavrn koly "Pu k muzyke". Nahrazuji zde adu ruskch lidovch psn materilem eskch kadel, bsniek a lidovch psn tak, aby nebyl poruen metodick cl kad jednotliv kapitoly.

Vedouc prce: doc. Karel Vank

Martina Pivokov

Metodick a vchovn vyuit poslechovch skladeb na 1. stupni Z.

Prci jsem koncipovala do dvou st. V prvn jsem se zamila na spoleensk funkce hudby a to konkrtn na takov, kter se k na 1. stupni bezprostedn dotkaj. Vybrala jsem funkce vchovn-vzdlvac, estetick a formativn. Dle jsem se tak zmnila o poslechu na 1. stupni Z z hlediska metodickho.

V druh sti jsem se zamila na konkrtn jednotliv poslechov hodiny. Kadou hodinu jsem se snaila postavit na zklad konkrtn poslechov skladby a nsledujc innosti pak spojit v tmatick celek. Chtla jsem ukzat monosti, jak lze s jednotlivmi poslechovmi skladbami pracovat ve td.

Vedouc prce: prof. PhDr. Milo Schnierer

Miroslava Roubkov

Pipravenost k I. stupn Z na hudebn soute.

Diplomov prce m dv sti. V teoretick se zabvm hudbou obecn, jejmi funkcemi a zmiuji se i o vvoji dt na 1. stupni zkladn koly. V jedn z kapitol rozebrm zkladn pojmy z hudebn psychologie, zejmna pak hudebn schopnosti. Nechyb zde ani, jak se lze hudbou zabvat. V teoretick sti, je dleit zmnka o pamti, fantazii a soust je i hudba, jako uebn pedmt na zkladn kole. V n popisuji, jak by mla hudebn vchova vypadat. Neodmyslitelnm dlem diplomov prce je uplatnn k v hodin hudebn vchovy, na kter navazuji mimokolnmi a mimotdnmi hudebnmi aktivitami dt. Dleitou kapitolou je hudebn sout, ve kter se zabvm ppravou adept.

Praktick st je urena konkrtnm soutm. Navtvila jsem pt zkladnch kol, kde jsem se zastnila hodin hudebn vchovy. Sledovala jsem v nich, zda maj ci monost kreativity a individulnho projevu. Zajmalo m, jestli se kola astn hudebnch sout a kdo na n ky pipravuje. Dle zda kola pod veejn vystoupen, kde se ci mohou realizovat.

Vedouc prce: PaedDr. Jan Holec

rka Teskov

esk stedovk pse a jej vyuit v hudb novj doby.

Pedmtem tto prce jsou nejstar dochovan esk psn - Hospodine, pomiluj ny; Svat Vclave; Buh vemohc; Jezu Kriste, tdr kne a jejich vyuit v hudb novj doby. Po zpracovn dostupnch informac je prce zena na historick pehled tchto psn, ale vyuit hudebnho cittu v hudb novj doby se vztahuje pouze na pse Svat Vclave. Vzhledem k tomu, e tato pse byla v minulosti velmi skladateli vyuvna a tud by prce byla pli obshl, dolo ke specializaci na obdob okupace v letech 1939-1945. Z velkho mnostv autor je prce primrn zamena na hudbu brnnskho idovskho skladatele Pavla Haase a z komparativnch dvod na dal autory jako jsou V. Novk, P. Bokovec a J. Doubrava.

Vedle historickho pehledu a vzkumu vyuit melodiky psn prce obsahuje strunou databzi autor, kte se vnovali tematice i zpracovn melodiky nejstarch psn. Dle je prce doplnna mnoha notovmi pklady. Nelze zapomenout na pedagogick zmr prce. Pomoc n by se dalo v hodinch Hv a j vyuvat i mn znmch ukzek a pklad, mohlo by tak dojt k propojen mezi pedmty Hv, j, D.

Vedouc prce: PhDr. Martin Horyna

rka Zvolnkov

Improvizace jako soust kreativity k v hudebn vchov.

Tato prce se zabv otzkou kreativity v hudebnvchovnm procesu. Kreativita se stv nalhavm poadavkem souasn spolenosti. Hudebn vchova dtskou hudebn tvoivost rozvj hlavn ve sloce zvan improvizace. Ale i v ostatnch slokch meme ky inspirovat k tvoivm projevm.

Diplomov prce popisuje oblast hudby jako dleitou soust vchovy a vzdlvn jedince. Dle uvd nkter pojmy z hudebn psychologie (nap. hudebn vlohy, nadn, schopnosti), bez nich se neobejdeme ani v metodice hudebn vchovy. Ve 4. kapitole je charakterizovna veobecn hudebn vchova na 1. stupni, jej cle, uivo a strukturu hodiny. Popisu jednotlivch sloek hudebn vchovy - pveck innosti s hlasovm vcvikem, intonace, rytmick vcvik, instrumentln innosti, poslech, hudebn pohybov innosti a improvizace - a nvrhu rozdlen uiva do jednotlivch ronk je vnovna 5. kapitola. Podstatn st tto prce je vnovna otzce dtsk hudebn tvoivosti. Uvd nzory C. Orffa a autor esk Orffovy koly. Podrobnji popisuje metodickou adu improvizace skldajc se z her. Tak se zabv hlednm souvislost a vztah mezi jednotlivmi slokami a tvoivmi innostmi a uvd nkter nmty k tvoiv prci.

Vedouc prce: PaedDr. Jan Holec