Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Anotace diplomovch prac - 2002 - Katedra pedagogiky a psychologie

Anotace diplomovch prac - 2002

Katedra pedagogiky a psychologie

Pavla Havelkov

Problmov vuka na II. stupni zkladn koly

Diplomov prce je zamena na problmov vyuovn na 2. stupni zkladn koly. Teoretick zpracovn vvoje a podstaty problmovho vyuovn je doplnno zznamem vzkumu, kterm byla ovena monost vyuit heuristickch metod v praxi a zjitny nzory uitel na tento typ vuky.

Vedouc prce: PhDr. Petr Havelka

Marie Spurn

Uitel stedn koly na potku sv profesn drhy

esk kolstv prochz zmnou, transformuje se, pizpsobuje se novm trendm ve svt i u ns. Tyto promny ve vzdlvn nkdy oznaujeme jako humanizace koly, co znamen mimo jin to, e se kola m pro mlad lidi stt anc, m jim otevrat monost bohatho vvoje osobnosti na smyslupln ivotn cest. Dokument, kter pojmenoval potebn zmny a naznail mon een bv oznaovn jako tzv. "Bl kniha".

Nejdleitjm lnkem etzu je uitel, kter, aby mohl kvalitn plnit sv posln, mus bt vybaven adou pedagogicko-psychologickch kompetenc. Proto jsme se, s oporou o nejnovj pedagogickou literaturu, rozhodli zjistit, zda jsou zanajc uitel skuten pipraveni na vkon svho povoln. Zajmalo ns, jak zkladn problmy uitel S na potku sv profesn drhy nejastji e a do jak mry souvis subjektivn pociovan nedostaten vybavenost doucmi uitelskmi dovednostmi s nespokojenost v povoln. Pro een vzkumnho problmu jsme uili tchto metod: dotaznkov eten, pedagogick pozorovn a zen rozhovor, kter jsme aplikovali na studenty i absolventy pedagogickch fakult.

Analzou vsledk vzkumu jsme prokzali nae pedpoklady ohledn nekompetentnosti zanajcch uitel (nejsou dostaten pipraveni na inovace ve vuce, neum nauen poznatky aplikovat v praxi, tpou pi pprav a realizaci hodiny, nev si rady s eenm kzeskch problm, a tak se hodn nechvaj ovlivovat nzory starch koleg i tradic na dan kole apod.). Mlad pedagogov si sv nedostatky vesms uvdomuj, vd, e je vysok kola ne zcela pipravila na nstup do praxe. S realitou se tedy seznamuj "jak se d". Vtinou vak nejen nemaj uvdjcho uitele, kter by jim poradil a v ppad poteby pomohl, ale navc jsou zateni celou adou povinnost pmo nesouvisejcch s vukou, co se tak nkdy projevuje v jejich vztahu k uitelstv.

Nezastupitelnou lohou v procesu promny koly tedy samozejm maj i vysok koly zamujc se na ppravu budoucch uitel. Zatm na nich stle pevauje pprava odborn pedmtov, kter vak pli nepodporuje plny ministerstva kolstv. To u zveejnilo Rmcov vzdlvac program pro zkladn vzdlvn, jen vejde v platnost rokem 2004. Ji nyn jsou pipravovny konkrtn materily tak pro sfru vzdlvn stedokolskho.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Ivana Brtov

Osobnost uitele jako nstroj vchovy handicapovanch k

Diplomov prce se zabv osobnost uitele handicapovanch dt - konkrtn dt znevhodnnch v dsledku LMD.

Jde o teoreticky zdvodnn, kazuisticky podloen pojednn, jeho clem je dofinovat "dobrho", resp. "patnho" uitele.

Prce se skld ze dvou st. Prv teoretick se zabv samotnou problematikou LMD a specifickmi poruchami uen, kter ji asto provzej. Prostor je vnovn tak vchovnm pstupm k dtem s LMD a skalm, kter mohou jejich uitele i vychovatele potkat.

Na zatku praktick sti si jet pibliujeme ve strunosti pojem osobnost a osobnost uitele, dle se vnujeme ji konkrtnmu eten - metodou pozorovn a formou dotaznk. V tto sti je vysvtleno, jak vzkum probhal, na jakch pracovitch se pozorovn odehrvalo, kdo se ho astnil apod.

Nsleduje shrnut vsledk eten, zhodnocen zskanch poznatk a zamylen nad pracovnmi hypotzami.

Vedouc prce: Mgr. Petr Grinninger

Olga Builov

Projektov vyuovn v hodinch eskho jazyka na druhm stupni zkladnch kol

Tato diplomov prce si jako svj cl vytila ovit monosti vyuit novch metod vuky v hodinch eskho jazyka. Pro tento el byla vybrna metoda projekt, kter se v poslednch letech vrac do poped zjmu naich i zahraninch pedagog.

V prvn sti podvme zkladn informace o projektov metod - okolnostech vzniku, vchodiscch i zmrech jejch autor, o principech jejho fungovn, dle pak podvme informace o jedn ze kol v esk republice, kter projektovou metodu uplatovala.

Druh st prce byla zamena prakticky a je rozdlena do dvou oddl. V prvnm se zabvme rozenm projektov metody u ns a nzory uitel na tuto formu prce. Druh oddl pojednv o realizaci a hodnocen kolnho projektu.

Na zklad zskanch poznatk jsme se pokusili zhodnotit vhodnost vyuvn projektov metody v hodinch eskho jazyka.

Vedouc prce: Mgr. Miroslav Prochzka

Vladimr Neumann

Vyuit Internetu ve vuce anglickho jazyka na zkladn kole

Diplomov prce pojednv o Internetu a jeho vyuit ve vzdln, konkrtn v hodinch anglickho jazyka. Prce obsahuje charakteristiku Internetu a jeho slueb, dle alternativn metody vuky jazyka a monosti zapojen Internetu do vuky anglickho jazyka.

Ploha obsahuje obrazov materil a pehledy internetovch odkaz, vyuitelnch pi vuce anglickho jazyka.

Vedouc prce: prof. PaedDr. Gabriel vejda, CSc.

Vendula Pilekov

Sluchov uebnice pro dti postien specifickou poruchou uen - dyslexi

stednm tmatem diplomov prce je nejrozenj specifick porucha uen - dyslexie. Na rozdl od ostatnch prac podobnho typu a zamen se vak nesna o pouh zprostedkovn informac sledovan problematiky, nbr pin konkrtn nvrh na zkvalitnn a zpstupnn vuky literrn vchovy handicapovanm dtem. Tmto nvrhem je speciln tanka literatury pro sedm ronk, sestvajc se z uebnice vytvoen na zklad odbornch poznatk o dyslexii a ze zvukovho nosie obsahujcho nahrvky pouitch text. I kdy je v prci sledovno vce cl, mezi nimi je teba jmenovat zejmna snahu o objektivn pohled na fenomn specifickch poruch uen, zejmna pak dyslexie, i pokus o obhajobu specializovanch kolskch instituc, jej vznam tkv prv ve vytvoen a uveden do praxe zcela funkn uebn pomcky, napomhajc jednotlivm km vyrovnat se lpe se svm handicapem.

Vedouc prce: Mgr. Renata Jandov

Viktor Cibulka

Vyuit internetu ve vuce nmeckho jazyka na zkladn kole

Pedmtem tto diplomov prce je internet a jeho monosti vyuit ve vuce nmeckho jazyka na zkladn kole. Jejm clem je pak zmapovn tchto monost a uveden pklad pouit. Toto zmapovn vak neme bt kompletn, protoe internet se stle vyvj a stejn tak monosti jeho vyuit ve vuce.

Mapovn monost vyuit, stejn jako hledn teoretickch materil probhalo v nejvt me za rozshlho vyuvn internetu. Vzniklo tak pt hlavnch kapitol, kter postupn rozkrvaj jednotliv monosti.

V vodu prce je strun zmnna technologie vzdlvn, technick zabezpeen nezbytn pro provoz internetu a kapitola zabvajc se internetem jako takovm.

Vedouc prce: prof. PaedDr. Gabriel vejda, CSc.

Miroslava Hlov

Klima tdy z pohledu ka Z

V teoretick sti jsem se zabvala problematikou kolnho klimatu a tmaty zce souvisejcmi jako nap.: obdob dospvn - pubescence; socializace v obdob dospvn; dti se specilnmi vzdlvacmi potebami; uitelovo pojet vuky; koln tda jako sociln skupina i obsah, astnci a pravidla pedagogick komunikace. V sti praktick jsem zjiovala reln a ideln klima tdy u k osmch td tech zkladnch kol v eskch Budjovicch.

ci hodnotili koln klima diagnostickm materilem "Jak vypad prce v na td" a "Jak bych si pl(a), aby vypadala prce v na td". Zjitn daje byly statisticky zpracovny a jsou uvedeny v tabulkch a grafech. Na zvr byly tyto daje porovnvny s vsledky vzkum kolegy Magdaleny Vlkov a Evy Dokalov.

Vedouc prce: PhDr. Miloslava Dvokov, CSc.

Lenka Fleimanov (roz. Linhartov)

Vyuit diagnostickch dovednost v prci uitele l. stupn

V prci se zamujeme na zjiovn poznatk o cch ve zvolen td Zkladn koly ve kyni. Jsou pi tom pouvny metody jako pozorovn, rozhovor s tdn uitelkou, analza produkt innosti ka, analza pedagogick dokumentace. Pomoc projektivnch metod vhodnch pro tuto vkovou skupinu, se sname poznat co nejvce o kadm jednotlivm kovi. Zamujeme se pi tom na ky s vukovmi a vchovnmi obtemi. Zrove v prci posuzujeme faktory klimatu relnho a idelnho, a to zejmna formou vslednch diagnostickch dat z dotaznku Nae tda. Svou pozornost jsme obrtili i na zjiovn socilnho klimatu ve td, co bylo uskutenno pomoc Klasick sociometrick metody. Na zvr jsme se pokusili zskan diagnostick data zpracovat a zrove vyslovit nkter zvry.

Vedouc prce: PhDr. Miloslava Dvokov, CSc.

Magdalena Chrom

Sociln a citov opora ve kolnch problmech dt mladho kolnho vku

Diplomov prce pispv k een otzky, jak a km je dnenm dtem poskytovna citov opora a jak je samotnmi dtmi vnmna. Zda v novch sociokulturnch podmnkch nachzej dti dostatek porozumn, pomoci a podpory ve svm socilnm okol, a zda tuto pomoc dovedou adekvtn vyuvat.

V teoretick sti je naznaena obecn problematika citov a sociln opory v souvislosti s celkovm socilnm vvojem dtte, se zvltnm zamenm na obdob mladho kolnho vku. Je uveden strun pehled nejastjch kolnch problm dt. Zrove je dleit vznam cit pro optimln vvoj dtsk osobnosti.

Praktick st je zamena na ovovn hypotzy o kvalit a dostatenm mnostv sociln a citov opory pi zvldn problm u dnench dt. Percepce opory byla zjiovna vtinou nestandardizovanmi projektivnmi metodami. K tomuto elu byl proveden vzkum na cch dvou td prvnho stupn Z.

Vsledky jsou zobecnny a mohou poslouit jako nmt k zamylen nad vchovou a pstupem k dtem nejen uitelm, ale vekerm dtskm vychovatelm. Vetn rodi.

Vedouc prce: PhDr. Olga Jlkov

Eva Dejmarov

Vznam hudebn vchovy pro emon provn dt na 1. stupni Z

Diplomov prce se zabv vznamem hudebn vchovy, zpvu a hudby v procesu vvoje dtte prvnho stupn Z, zejmna v souvislosti s emonmi proitky dt navozenmi hudbou.

V teoretick sti jsou naznaeny nkter obecn charakteristiky psychologie hudby a emoc tak, jak je uvd souasn odborn literatura.

Praktick st vychz ze zkladnho obecn rozenho pedpokladu o vznamu hudebnch aktivit pro lovka vbec, o jejich pevn kladnm vlivu na psychiku, na jeho emon provn. Smyslem praktick sti bylo tyto skutenosti potvrdit - ovit nkter hypotzy.

Protoe pi poslechu hudby jde o velice subtiln proitky, obtn objektivn hodnotiteln, byly pi zkoumn na skupin 123 dt z hudebnch a nehudebnch td aplikovny metody explorativn (rozhovor, beseda, dotaznk), dle metoda posuzovn proitk pi poslechu reprodukovan hudby rznch nr na kle nladomru s jejich nslednm verblnm popsnm, pokusn byla vyuita metoda objektivnho snmn tepov frekvence jako uritho fyziologickho aspektu provn hudby. Vsledn daje byly sumarizovny a graficky zpracovny.

Zjitn skutenosti ukazuj na vcelku dobr vztah k hudb, rzn hudebn aktivity v rodinch dt na Z, na v podstat kladn emon provn pi poslechu hudby dtmi diferencovan podle preferovanch hudebnch nr. Monitorovnm tepovch frekvenc dt v souvislosti s prezentovanou skladbou neprokzalo vraznj rozdly.

Prce pin jen uritou sondu do een problematiky, me vak bt inspirativn pro dal eji zaloen zkoumn podobnho typu. Potvrzuje vznam hudby i pro "dui" lovka, pedevm vak dtte a to i (nebo zejmna) v souasn dob.

Vedouc prce: PhDr. Olga Jlkov

Magdalena Vlkov

Klima ve koln td z pohledu ka Z

Prce je rozdlena na dv sti - teoretickou a praktickou. Teoretick st se zamuje na promny kovy osobnosti v danm vkovm obdob z hlediska vvojov psychologie, dle na osobnost uitele, jeho pojet vuky, styly zen, postoje a oekvn a jeho vliv na klima tdy, a nakonec na charakteristiku koln tdy jako sociln skupiny. V praktick sti je popsn vzkum socilnho klimatu ve vybranch tdch prostednictvm dotaznk. Zvr prce tvo komplexn zhodnocen doplnn osobnmi stanovisky.

Vedouc prce: PhDr. Miloslava Dvokov, CSc.

Lenka Petrskov

Psychosociln situace zanajcho uitele - jej souvislost s charakteristikami jeho osobnosti

Diplomov prce zpracovv mon souvislosti mezi aktuln manifestovanmi psychosocilnmi charakteristikami zanajcch uitel a nktermi vlastnostmi jejich osobnosti.

Teoretick st prezentuje literrn prameny tkajc se uitelsk profese a aktuln problmy osobnosti souasnho uitele.

V praktick sti je zkoumn vzorek zanajcch uitel a jejich nkter osobnostn charakteristiky ve vztahu k me sebeinnosti a schopnosti adaptace v novm prosted.

Vzkum byl proveden nhodnm vbrem 40 zanajcch uitel s prax maximln pti let a zpracovn standardnmi statistickmi postupy.

Stanoven hypotzy byly vzkumn oveny a nsledn interpretovny. Zvr shrnuje zjitn skutenosti.

Vedouc prce: PhDr. Olga Jlkov

Petra De Fantov

Realizace volnho asu handicapovanch dt a mldee

Diplomov prce se zabv integrac a monostmi realizace volnho asu handicapovanch dt a mldee. Clem je zmapovat monosti volnoasovch aktivit pro handicapovan dti.

V teoretick sti vymezme pojmy souvisejc s volnm asem. Zamme se na integraci handicapovanch dt a mldee ve volnm ase. Opeme se o prostudovanou odbornou literaturu, kter se touto problematikou zabv. Tato st je vchodiskem pro st praktickou, ve kter se zabvme zjitnm a shromaovnm informac o druzch volnoasovch aktivit a monostech vyuit volnho asu handicapovanch dt.

Vstupem vzkumu je regionln informan registr, kter obsahuje seznam speciln kola specilnch zazen, kter se mimo jin zabvaj tak volnm asem handicapovanch dt.

V zvru se pokusme o srovnn zskanch vsledk a oekvnm zskanm teoretickou ppravou.

Vedouc prce: PaedDr. Helena Havlisov

Barbora Hol

Realizace volnho asu handicapovanch dt a mldee

V tto diplomov prci se budeme zabvat problematikou monost realizace volnho asu dt se zdravotnm postienm.

V teoretick sti nejprve vymezme klov pojmy, pak pojednme o volnm ase obecn, pozdji se zamme na otzky integrace handicapovanch do intaktn spolenosti, piem se opeme o prostudovanou odbornou literaturu, kter se touto problematikou zabv.

Tato st se pak stane vchodiskem pro st praktickou - vyhodnocen dotaznku, jeho prostednictvm jsme zjiovali monosti vyuit volnho asu handicapovanch dt v integrovanch podmnkch; a nsledn seznam instituc, kter se integrac ve volnm ase ji zabvaj a maj s n zkuenosti, a tak instituc, kter maj zjem se integrac handicapovanch ve volnm ase zabvat.

V zvru srovnme zskan vsledky s oekvnm zskanm teoretickou ppravou.

Vedouc prce: PaedDr. Helena Havlisov

Lucie Horntov

koly uitele nrod (nutnost npravy vyuovn cizch jazyk)

Nalezen rozhodujcch impuls, kter Jana Amose Komenskho pivedly k mylence sestavit Poklad jazyka eskho a nasmrovaly jeho dal tvorbu. Studijn lta 1611-1614, kter Komensk strvil v Nmecku, nejprve na nassavsk akademii v Herbornu a nsledn na teologick univerzit v Heidelbergu. Strun ivotopis. Nstin klovch politickch udlost v prvnch desetiletch sedmnctho stolet. Analza Komenskho nzor na vuku jazyk, jejich srovnn se souasnmi didaktickmi metodami a hledn cest, kter by vedly ke zlepen v cizojazynm vyuovn. Praktick aplikace pedagogick metody identifikace cizojazynho nadn na zklad nvrhu Ivy Pchov. Vzhledem ke studijn aprobaci esk jazyk - francouzsk jazyk je vzkumn st diplomov prce zamena prv na francouztinu.

Vedouc prce: doc. PhDr. Miroslav Somr, DrSc.

Jana Krmov

Problmov chovn k

Ve sv diplomov prci se zamuji na problmov chovn dt na zkladn kole, hlavn na prvnm stupni. V teoretick sti se zabvm zejmna projevy, prevenc a opatenmi tchto poruch. Zamuji se pedevm na zkolctv, ikanovn a rasismus. V praktick sti uvdm pklady tchto poruch, kter jsem zskala spoluprac s Okresnm adem v eskch Budjovicch - oddlenm sociln prvn ochrany dt a oddlenm sociln prevence.

Vedouc prce: PaedDr. Radmila Somrov, CSc.

Martina Alexov

Monosti zjiovn motivan struktury

Diplomov prce popisuje motivaci, k n jedinec smuje pes poteby a motivaci tzv. clovou, na kterou se dvme pes jedincovo cle, kter si sm zvol. K tomuto zjitn nm slou dotaznk "Motivational Strukture Questionnaire - MSQ" a jeho zkrcen verze "Personal Concerns Inventory - PCI". Clem diplomov prce je tyto dva dotaznky srovnat a zjistit, zda si jsou ve vsledcch rovny.

Vedouc prce: doc. PaedDr. Iva Stuchlkov, CSc.

Pavla Kalinov

Nkter nron situace na prvnm stupni Z a jejich zvldn ky

Diplomov prce se sna odhalit nkter nron situace u k na prvnm stupni, kter jsou jimi percipovny a nsledn zvldny.

V teoretick sti je pojednna obecn problematika nronch situac, naznaeny techniky a strategie zvldn tchto situac se zamenm na obdob mladho kolnho vku.

Praktick st zachycuje vsledky zkoumn nronch situac u dt ve kole a to ve tvrtch a ptch roncch. Vzkumn soubor tvoilo 50 dt. Pro zjitn uvedench skutenost je uito metody nestandardizovan (projektivn) i standardizovan a statistick posouzen vsledk.

Ukzalo se, e dti povauj za nron pedevm situace koln (zvldn uiva, znmky), mn hodnot jako nron situace ostatn, oporu nachzej pedevm u rodi, vrstevnk, vjimen jinde.

Vedouc prce: PhDr. Olga Jlkov

Hana Adamov

Problematika tvorby pznivho vztahovho klimatu mezi uitelem a ky na 1. stupni Z

Diplomov prce seznamuje tene s problematikou vytven pznivho vztahovho klimatu ve tdch 1. stupn Z. V vodu prce je zaznamenna souasn poteba zmny koly a zrove je vyzdvien vznam primrnho vzdlvn v souvislosti s tmatem diplomov prce. Dle jsou poloeny zkladn otzky tkajc se cl zkoumn. Prce se skld ze dvou st. Teoretick st se zabv podmnkami pro vznik bezpenho a stimulujcho vztahovho klimatu. Jej npln je charakteristika koln tdy jako zkladny vyvjejcch se vztah uitele a k, shrnuje pehled pstup k problematice kolnho klimatu a zabv se vyuitm poznatk o klimatu v praxi uitele. Rozebr a vytyuje kompetence uitele, popisuje monosti zlepen vztahu a komunikace mezi uitelem a ky. Praktick st se pak vnuje vzkumu vztahovho klimatu, interakce uitele a k. Popisuje pouit socilnch dovednost uitele ve tdch se zjitnm pznivm vztahovm klimatem. Shrnuje poznatky a obsahuje vsledky prce. Zvr pin zhodnocen vsledk prce.

Vedouc prce: PaedDr. Pavel tursa

Lenka Hofmanov

Motivan struktura student uitelstv

Clem m diplomov prce bylo zjitn motivan struktury student uitelstv. Z tohoto dvodu jsme v msci jnu roku 2001 provedli sbr dat podle popsanho schmatu a pouili dotaznk MMG-S a PCI. Pokusili jsme se zskan data zpracovat a provst statistick vyhodnocen.

Vstupem m prce je porovnn motivan struktury a zkoumn vztah promnnch obou dotaznk v rmci zanajcho a koncho ronku student (obor 1. stupe Z) PF JU v eskch Budjovicch.

Vedouc prce: doc. PaedDr. Iva Stuchlkov, CSc.

Pavla Bnov

Sociln dovednosti k na 1. stupni Z

Ve sv diplomov prci se zabvm socilnmi dovednostmi, kter by si ml k osvojit na 1. stupni Z.

vodn st diplomov prce vnuji zmnm ve kolstv, kter navrhuje tzv. "Bl kniha". Charakterizuji dva ze ty pil zkladnho vzdlvn, je vypracovala Mezinrodn komise Vzdlvn pro 21. stolet ve zprv "Uen je skryt bohatstv." a zdrazuji dleitost socilnch dovednost v ivot lovka.

V teoretick sti se zabvm vymezenm pojmu sociln dovednost, konkretizuji ti sociln dovednosti, jejich osvojovn zkoumm v praktick sti. Zrove vnuji pozornost monostem rozvjen socilnch dovednost a v tto souvislosti charakterizuji vzdlvac program Zkladn kola. Nsledn ze stejnho hlediska analyzuji Rmcov vzdlvac program pro zkladn vzdlvn, jen pedstavuje vsledek snah MMT a VP o promnu zkladnho vzdlvn.

Titm praktick sti je zejmna experimentln program, kter vychz z bnho obsahu pedmt 3. ronku Z. Zmrem tohoto programu bylo zjistit, zda bhem vyuovn poskytuje nejvce pleitost pro ncvik a rozvjen konkrtnch socilnch dovednost k na 1. stupni Z skupinov prce. Dalm clem bylo zjitn, zda lze v bn vuce prokzat intervence uitel, kte by nad rmec vuky zmrn rozvjeli komunikativn dovednosti k 1. stupn Z.

Z vsledk praktick sti diplomov prce vyplv, e skupinov prce skuten poskytuje nejvce prostoru pro vytven a rozvjen socilnch dovednost k. Intervence uitel k rozvjen komunikativnch dovednost k organizovnm skupinov prce ve vuce nebyly pi naem pozorovn systematicky zastoupeny.

V zvru poukazuji na skutenost, e na ovlivovn socilnch dovednost k se nejvt mrou podl uitel, a ml by proto sm zvldat sociln kompetence.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Pavla Satkov

Problmy dt na 1. stupni zkladn koly v oblasti socilnch dovednost

V tto diplomov prci se zabvm problmy dt na 1. stupni Z v oblasti socilnch dovednost. Poukazuji na vznam sociln vchovy se zamenm na koln prosted.

V vodu vnuji pozornost narstajcm problmm dt v emon oblasti a jejich pinm. Nastiuji een tto situace rozvojem emon inteligence a zdrazuji jej nepochybn vznam ve kole i v ivot lovka.

V teoretick sti charakterizuji na zklad odborn literatury pojem a vznam emon inteligence a porovnvm ji s inteligenc koln, kter je stejnm bodem dnenho kolstv. Zamuji se na jednotliv sociln dovednosti a jejich vznam pro emocionln vvoj dtte. Analyzuji vzdlvac program Zkladn kola a vmm si, jak oficiln prostor poskytuje pro rozvjen socilnch dovednost v rmci obsahu jednotlivch pedmt.

Titm diplomov prce je jej praktick st, kter zahrnuje pedagogick pozorovn, ovovn experimentlnho programu, anketu, zen rozhovory a analzu prac k. Dokazuji, e specifick program, kter je zamen na vybran sociln dovednosti k, lze na 1. stupni Z realizovat v bn vuce v rmci vzdlvacho programu Zkladn kola. Dle potvrzuji pedpoklad, e uitel mus bt pesvden, e je vybaven pslunmi sociln-komunikativnmi dovednostmi, aby mohl u dt clen rozvjet jejich sociln dovednosti.

V zvru upozoruji na vznik tzv. "Rmcovho programu", kter by ml v budoucnu nahradit Standard zkladnho vzdlvn. Ten tak pedpokld potebn vzdlvn student a uitel prv v oblasti socilnch dovednost.

Vedouc prce: doc. PhDr. Ludmila Prokeov, CSc.

Magdalena Pavlskov

Akustick vnmn u k 1. ronku Z a Zv pro dti s vadami ei v Tn nad Vltavou

Diplomov prce se zabv akustickm vnmnm u k 1. ronku Z a Zv s vadami ei v Tn nad Vltavou.

Pomoc testovch metod zamench na zjitn rovn dlch sluchov percepnch dovednost jsem zjiovala dovednosti ve sluchovm rozliovn figury a pozad (podle Sindelarov), ve sluchov schopnosti reprodukce rytmu (podle laba), ve sluchov diferenciaci (podle kodov a Wepmana a Matjka), ve sluchov analze a syntze.

Vedouc prce: PaedDr. Eva Suchnkov

Klra Nejedl

rove sluchovho vnmn u k zvltnch kol na konci 1. ronku

Diplomov prce je zamen na zjiovn rovn sluchovho vnmn u k zvltnch kol na konci 1. ronku. Pedevm pak na zjiovn rovn sluchov diferenciace, figury a pozad, fonematickho sluchu a sluchov analzy a syntzy.

Teoretick st pojednv o mentln retardaci a jejm vlivu na rozvjen sluchu a ei.

Pro praktickou st jsem pouila tyto testy:

  • zkouku figury a pozad od B. Sindelarov
  • zkouku na zjiovn rovn fonematickho sluchu od E. kodov
  • zkouku sluchovho rozliovn od Wepmana a Matjka (WM)
  • zkouku sluchov analzy a syntzy od Matjka (SAS-M)

Vedouc prce: PaedDr. Eva Suchnkov

Denisa Wohkov

Stav fonematickho vnmn u k 1. ronku zkladn koly na konci kolnho roku

V tto diplomov prci se zabvm zjiovnm rovn fonematickho sluchu u k 1. ronku na zkladn kole.

V teoretick sti se zabvm definovnm fonmu, fonematickho sluchu a vztahem fonetiky a fonologie. Dle se zabvm vvojem sluchovho vnmn, fonematickou diferenciac, analzou a syntzou. Pojednvm zde i o problematice specifickch poruch uen.

Praktick st zkoum rove fonematickho sluchu u k 1. td Z na zklad vzkumu, kter jsem provedla na dvou zkladnch kolch.

Vedouc prce: PaedDr. Eva Suchnkov

Ji Merta

Vztah ka k vyuovacm pedmtm na zkladn kole

V prci se zamujeme na strun popis vvoje obsahu vzdln, konkretizovanho ve vyuovacch pedmtech, a na utven vztahu k k vyuovacm pedmtm. Byly zde posuzovny faktory: uivo, uitel, osobnost ka a jeho schopnosti a motivace.

Pedmty byly ky hodnoceny z hlediska oblbenosti, obtnosti a vznamu. Zjitn daje byly statisticky zpracovny a jsou uvedeny v tabulkch a grafech.

Vedouc prce: PhDr. Petr Havelka

Monika Perglov

Specifika vuky na waldorfskch kolch

Tato prce v teoretick sti pedstavuje osobnost Rudolfa Steinera (zakladatele waldofsk pedagogiky), charakterizuje vvoj, principy a metody waldorfsk pedagogiky. Praktick st obsahuje desetidenn pozorovn vuky ve waldorfsk kole v Semilech, kter potom porovnv s teoretickmi principy waldorfsk pedagogiky.

Vedouc prce: PhDr. Petr Havelka

Tom Brenner

Motivan struktura student uitelstv

Diplomov prce vychz ze dvou vznanch motivanch pojet. Prvn pstup z pohledu "velk trojky" v motivan psychologii je operacionalizovn pomoc semiprojektivn techniky "Multi-Motive Grid - MMG" (Schmalta a Sokolovskho, 2000). Tento diagnostick nstroj umouje souasn zjiovat ti zkladn lidsk motivy (vkon, afiliaci a moc), jako i vdy jejich protikladn tendence a to nadji a strach (obavy). ast vyjden pslunho motivu je pak rozdlem mezi skrem nadje a skrem strachu (obav). Dal pouitou metodou vychzejc z Klingerovy teorie momentlnho zjmu byl Dotaznk osobnch zjm (Personal Concerns Inventory-PCI, Cox and Klinger, esk verze Stuchlkov). V tomto ppad jde o zkrcenou a mrn upravenou verzi Dotaznku motivan struktury "Motivational Structure Questionnaire" (Klingera, Coxe a Blounta, 1995, esk verze Man, Stuchlkov, 1996). PCI je vak krat o ti dal kly. Ve uveden metody pro men motivace byly administrovny vce ne 100 studentm uitelstv PF JU. Ob formy vak vyplnilo 83 student. Tento vzorek byl pak podroben statistick analze. Za tmto elem bylo pouito vpot korelanch koeficient mezi vemi promnnmi a jednocestn analzy rozptyl (one-way ANOVAs). Vsledky jak korelac, tak analz variace vykazuj obdobn zjitn. Ukazuje se, e pouze vkonov motiv je asociovn s promnnmi PCI, jako i to e rozdlen na zklad medinu (vysok vs. nzk) vkonov motiv vykazuje statisticky vznamn rozdly v tchto promnnch (pravdpodobnost, monost ovlivnit to, vm co s tm udlat, vliv alkoholu/drog). Tuto diplomovou prci, kter byla eena v rmci vzkumnho zmru J06/98: 124100002 lze povaovat za jeden z prvnch krok k rozen dal motivan diagnostiky v R, jako i dl pspvek k motivan struktue student uitelstv.

Vedouc prce: prof. PhDr. Frantiek Man, CSc.