Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Anotace diplomovch prac - 2001 - Atelir arteterapie

Anotace diplomovch prac - 2001

Atelir arteterapie

Greisinger Bohumila

Autobiografick kazuistika v kontextu rodinn problematiky

Tato bakalsk prce ukazuje na monosti vyuit arteterapeutickch postup a technik v rodinnm prosted.

Teoretick st pojednv o biologickm, psychickm a socilnm vvoji dt v pedkolnm a kolnm vku, vetn jejich vtvarnho projevu.

V nsledujc sti je charakteristika vvoje a symptomatick rysy vtvarnho projevu vzhledem k traumatizujc ivotn udlosti dtte. Nedlnou soust tto prce je i piblen vchovy dt s tlesnm postien a vchovy dtte se ztrtou jednoho z rodi a nsledn s rodiem nevlastnm.

Praktick st popisuje osobn anamnzu a anamnzu nevlastn dcery. Charakterizuje interpretan postupy a metody na zklad zpracovanch tmat, volnch i zadanch, vytvoench technikou aknho akvarelu. Opomenuta nezstala ani prce s keramickou hlnou.

V zvru jsou shrnuty vsledky arteterapeutick prce.

Vedouc prce: Mgr. Even Perout

Kaderov Daniela roz. Matjkov

Rytmus roku a jeho zobrazen v pohdkch a legendch prostednictvm ronovsk arteterapie

Ve sv bakalsk prci se vnuji tmatm velkch svtench dob v prbhu celho roku tak, jak jsme jej spoluprovali s klienty dennho stacione Dlna Eli v Praze.

V druh sti rozpracovvm kazuistiku Petra s interpretac jeho tvorby. Pi malovn jsem vychzela z princip ronovsk arteterapie. Mm clem bylo nejen vnovat pozornost vtvarnmu posunu - proporcm postav, perspektiv, kompozici, barevnmu vyven - ale tak proitku jednotlivch svtench dob. Jsem si vdoma toho, e v Petrovch obrzcch se vtvarn posun pli neodr. Na druhou stranu pro nj malovn znamenalo velk pnos. Bhem roku se lpe orientoval v ase, dozvdl se, co nm svtky pinej, a v neposledn ad mu malovn pinelo radost a poten.

Vedouc prce: PhDr. Ing. Marie Lhotov

Nondekov Dita

Uplatnn metod arteterapie pi prci s dtmi lehce mentln postienmi v prosted speciln matesk kolky

Tato prce pojednv o praktickm vyuit arteterapeutickch metod pi prci s lehce mentln postienmi dtmi ve vku esti a osmi let v prosted speciln matesk kolky. V teoretick sti se zmiuji o zkladnch aktivitch dtte, kter bezprostedn souvisej s vtvarnou tvoivost, o zkladnch rysech dtsk kresby v obdob ped nstupem dtte do koly a o vlastnch metodickch postezch zskanch bhem prce s dtmi. V praktick sti je zdokumentovn a podrobn rozebrn vtvarn materil vybran dvky, kter vznikl bhem jednoho kolnho roku. V zvru jsou vsledky tto prce shrnuty.

Vedouc prce: PhDr. Ing. Marie Lhotov

Paskov Iva

Vyuit arteterapeutickch metod na psychiatrickm oddlen

Bakalsk prce popisuje pracovn arteterapeutick postup u estncti klient hospitalizovanch na Psychiatrick klinice v st nad Labem. Prce se konkrtn zamuje na u skupinu z kategorie duevnch poruch podle MSK-10, jedn se o skupinu F30-F39 Poruchy nlady (afektivn poruchy). Tato rozshl skupina je pak dle zena na diagnostickou skupinu klient F31-F33 (F31 Bipolrn afektivn porucha, F32 Depresivn fze, F33 Rekurentn depresivn porucha). Klientm s depresivn poruchou je clen zadvn shodn nmt "Matka a dt", o nm se domnvm, e m pro tyto klienty spolen souhrn znak. Arteterapeutick tern je srovnvn v rozdlnosti oddlen A a B, odlinost metodickch pokyn, vtvarnho zpracovn, podobnost barev, rozdlnost vnmn malovanho tmatu, zvldnut prostoru, vetn identifikace obdobnch vtvarnch projev. Clem tto prce je voln asociovat podobn nebo shodn vztahov souvislosti mezi klienty, mezi jejich primrn rodinou a interpretac tvorby vznst mylenku spolenho kmene pot tchto klient.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Tobi Edita

Uit arteterapeutickch postup pi vcviku pomocnch vrstevnickch skupin dt a mldee, v rmci primrn prevence spoleenskch patologickch jev, se zvltnm zamenm na protidrogovou problematiku - tzv. peer aktivist

Zpracovn pomocnho manulu, kter slou jako nvod pro mnoho pomocnch profes. Je zde popsn vcvik peer aktivist tak, jak ji 4 roky probh v Pedagogicko-psychologick poradn v eskch Budjovicch.

Prce je zejmna zamena na nabdku arteterapeutickch technik a postup, na jejich zaazen do lekc osobnostn vchovy v rmci vcviku.

V rmci arteterapeutick diagnostiky podvm sten porovnn tvorby osob se zvenm prahem zvislosti, v porovnn s prmrnou zdravou populac.

Na kasuistice Jany M. popisuji monou arteterapeutickou prci v ateliru s "rizikovm" astnkem.

Vedouc prce: Mgr. Milan Kyzour

Kozelov Monika

Pekonvn vtvarn krize u dt zkladn koly a uit arteterapie v rmci psychohygieny

1. kapitola (vod) - charakterizuje arteterapii z obecnho hlediska

2. kapitola (Vvoj jedince a jeho vtvarnho projevu) - teoreticky popisuje kognitivn a emon vvoj jedince od dtstv a k dosplosti. Popisuje jak se vvoj a zrn osobnosti odr ve vvoji dtsk kresby.

3. kapitola (Motivace a cle terapie) - objasuje volbu tmatu, nastiuje monosti psoben arteterapie v rmci psychohygieny na zkladn kole

4. kapitola (Charakteristika prosted ) - charakterizuje konkrtn prosted, kde autorka se skupinou pracovala

5. kapitola (Ppadov studie len skupiny) - pmo na konkrtnch ppadech prce se temi dtmi a maminkou jedn z nich je zde demonstrovna aplikace arteterapie. Jsou zde popsna metodick vchodiska, volba nmt a vyuit vtvarnch technik. Dle jednotlivch klient je tu popsn prbh terapie od anamnestickch daj a po shrnut. Ve je provzeno obrazovou dokumentac tvorby a "KTC" klient.

6. kapitola (Prce ve skupin) - je zamena na blintovsk moment pi prci se skupinou

7. kapitola (Zvr) - shrnut prbhu terapie a zhodnocen vsledk prce vzhledem k vytyenm clm

Vedouc prce: MUDr. Radvan Bahbouh

Ferusov Vra

Vtvarn projev u dt a mldee s poruchami chovn

V tto prci se zabvm poruchami chovn u dt a mladistvch. V teoretick sti zpracovvm piny tchto poruch, jejich klasifikaci a monosti npravy. V sti praktick se snam vysledovat vlivy arteterapie na tyto jedince. Dalm bodem m prce je nahledn typickch znak v jejich tvorb. Prce obsahuje kazuistiku jedinc ze Stediska vchovn pe.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Huptych Miroslav

Djiny kole a vyuit kole v arteterapii

Prce je rozdlena na dv sti. Prvn je vnovna tvorb kol z kunsthistorickho hlediska, druh st se zabv vyuitm autorsk sady projektivnch kol v arteterapeutick praxi. Autor rozebr fenomn kole v kontextu s djinami umn a nachz paralely k maskm primitiv, starovkm sochm a dlm jednotlivch mal (Arcimboldo). Rozvoj fotomonte dokld reprodukcemi fotograf 19. stolet. Zabv se mystifikanmi fotomontemi publikovanmi ve Svt zvat (1909-11), kter jsou pipisovny J. Hakovi.

Samotn rozvoj techniky kole je dokumentovn pracemi dadaist (R. Hausmann, K. Schwitters, J. Heartfield), sovtskch konstruktivist (A. Rodenko) surrealist (M. Ernst, J. trsk, K. Teige). Velk prostor je vnovn Jimu Kolovi. Autor upozoruje na "kolov" principy ptomn v jednotlivch literrnch dlech, kter pozdji penesl J. K. i do tvorby kol. V druh sti bakalsk prce popisuje autor vznik vlastn sady projektivnch kol a vysvtluje zpsob prce s touto sadou v individuln a skupinov terapii. Na zvr uvd dv arteterapeutick kazuistiky klient dlouhodob lench pro drogovou zvislost.

Vedouc prce: MUDr. Radvan Bahbouh

Holohlavsk Lucie

Problematika vyjadovn emoc ve vtvarn tvorb monosti terapeutickho ovlivnn

Tato prce m dv sti - teoretickou a praktickou. Teoretick st obsahuje nrys Piagetovy koncepce a jej aplikace do rovn vtvarn vchovn; pehled vvoje dtskho vtvarnho projevu, koly a smry zabvajc se emocemi a terapi poruch jejich vyjadovn, nrys arteterapie s dtmi a rodinami. Poznatky z sti teoretick byly vchodiskem pro st praktickou. Clem spoluprce byla snaha o uvolnn vtvarnho projevu dt a pouvn cel barevn palety. Pedpokladem bylo, e zmnou vtvarnho projevu dt dojde ke zmn/objeven emonho proitku a k nslednmu uvolnn emoc. Dti trply zdravotnmi obtemi psychosomatickho charakteru. Byl u nich npadn rozdl mezi intelektuln a emocionln zralost. Verbln projev a nhled dt byl znan vyspl, neodpovdal vak rovni jejich emonho provn a sebehodnocen. V prbhu malovn dolo ke zmn vtvarnho projevu obou dt (projev je uvolnnj a spontnnj, obrzky maj dynamiku, dti pouvaj celou barevnou paletu) a k stupu zdravotnch obt; z jejich verblnho projevu je ji ctit proitek popisovanch udlost.

Vedouc prce: Mgr. Even Perout

Khr Marek

Vyuit arteterapie ve vchovnm stavu pro mlde

Teoretick st shrnuje informace z psychopatologie, etopedie, sociln prce a psychoterapie, vztahujc se ke klientm a terapeutick prci ve vchovnm stavu pro mlde. Praktick st obsahuje shrnut zkuenost z arteterapeutick praxe v stavu, informuje o zjitnch spolench znacch v tvorb svenc. Dle nabz dv kasuistick sledovn, vetn dokumentujcch obrazovch ploh. Jejich vbr byl dn spolenm jmenovatelem - problematickm pijmnm metodickho veden v ateliru a projevujcm se negativismem.

Arteterapie probhala asi pl roku s estilennou, sten uzavenou skupinou svenc stavu. Cl byl stanoven jako podpora pirozenho procesu osobnostnho zrn v dospvn formou vtvarn innosti v ateliru. Teoretickm vchodiskem byla teorie odrazu poruch emonho a kognitivnho vvoje ve vtvarnm projevu. Zkladn technikou ateliru byl akvarel.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Kolov Martina

Vyuit arteterapie u sluchov postiench

Prce je zamena na vyuit arteterapie u sluchov postiench dt v relnch podmnkch ve Speciln kole a kolskm zazen pro sluchov postien v . Budjovicch.

Pro vypracovn prce byli vybrni dva sluchov postien jedinci s plnou ztrtou sluchu, kte byli vtvarn vedeni tm dva roky.

V zvru prce je zhodnocen zskanch daj.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Vlkov Pavlna

Uit arteterapie pi prci s dtmi uprchlk

Studie pin zkuenosti z aplikace arteterapie pi prci s dtmi uprchlk v osobitm prosted azylovho zazen. Zde tvo vysok procento dti, kter vtinou emigraci provaj tiv, nebo je to pro n nron ivotn situace. Zrove jsou ale schopny lpe ne dospl zvldat adaptaci na nov prosted.

V teoretick sti prce je rozebrn fenomn uprchlictv a draz je kladen na psychologick problmy dtskch uprchlk. Praktick st popisuje prbh arteterapie a pozornost je zde vnovna rozboru vtvarnho projevu dt.

Arteterapie tmto klientm umouje nensilnm zpsobem rozvjet kognitivn funkce, pin emocionln levu, pomh pi zpracovn traumat, umouje abreakci, rozvj kreativitu a doke boit bariry dan multikulturalitou a mnohojazynost. Zvry, soudy a interpretace nelze vnmat jako dogma, jde o pspvek do diskuse.

Vedouc prce: PaedDr. Yvone Mazehov

Budilov Jiina

Vyuit arteterapeutickho pstupu v zjmov mimokoln innosti k zkladn koly

Ve sv bakalsk prci jsem se pokusila ukzat, e lze pout arteterapeutick pstup ve vtvarnm krouku.

V prvn sti naleznete teoretick zzem. Ve druh sti uvdm ppad dvky ve vku od 9 let a 9 msc a 11 let 8 msc. Soustedm se na detailn rozbory artefakt po strnce metodick a interpretan. Soust jsou tak interpretace barvov projekn zkouky.

Prce zachycuje pracovn postup, metodick veden a posun v tvorb. Ukazuje analzy bez pm spoluprce autorky obrzk. Dokumentuje tak jednu z pednost arteterapie, toti monost nonverbln komunikace.

Vedouc prce: Mgr. Even Perout

Ledvinov Jana

Vyuit arteterapie pi lb t잚ch duevnch poruch

Teoretick st prce se sna za pouit dostupn literatury vymezit hlavn charakteristick rysy vtvarnch projev psychotickch a hraninch pacient v nvaznosti na jejich proitky a vnmn svta. Z uvedench specifik se pokou vyvodit monosti terapeutickho zsahu a chovn arteterapeuta k tmto pacientm. Zvrem pin terapeutick a kulturn pohled na umn psychotik. Praktick st obsahuje ukzky z tvorby pacient spadajcch do tto diagnostick kategorie a ti kazuistiky dokldajc vztah mezi prbhem nemoci a vtvarnou produkc.

Vedouc prce: doc. PaedDr. Jan Slavk, CSc.

Vodikov Vladimra

Dleitost balintovskho momentu v procesu artetarapie

Clem tto prce bylo zmapovat prbh individuln veden arteterapie. Jednalo se o prci s psychosomaticky nemocnou klientkou. Pro mne, jako zanajcho terapeuta, to byla prce znan obtn. Terapie probhala osm msc. Bhem nich jsem dvakrt vyuila monosti zastnit se jako protagonista modifikovan arte - balintovsk skupiny.

Byla bych rda, kdyby z cel prce vyplynula dleitost balintovskch moment, kter mohou terapeutovi pomoci rozpoznat, co z jeho vlastnch postoj, proitk a chovn je pro nj barirou v innj pomoci klientovi.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Majerov Jiina

Pspvek k vyuit metod arteterapie a scenotestu G. von Staabsov v praxi kolnho psychologa

Jednm z cl bakalsk prce je ozejmit monosti vyuit arteterapie v rmci systmu prce kolnho psychologa na Z a zrov v rmci systmu komplexn pe o ky se specifickmi vvojovmi poruchami uen (dle jen SVPU) a lehkou mozkovou dysfunkc (dle jen LMD).

V vodn sti prce se autorka pokou o nastnn systmu a specifik prce kolnho psychologa a jeho konkrtn role v rmci specializovan tdy na Z; dle uvd pozitiva a rizika profese kolnho psychologa v kontextu arteterapeutick prce.

V dal kapitole pak podrobnji zpracovv problematiku dt se SVPU a LMD jako podklad pro pochopen arteterapeutick prce s tmito dtmi. Z pohledu arteterapeuta se zabv t vchodisky a metodickou bz Ronovsk arteterapie, sna se nastnit vvojov fze vtvarnho projevu formou syntzy kognitivn teorie vvoje mylen a hrovch innost J. Piageta a vvoje vtvarnho projevu M. Kyzoura.

Nsleduje kapitola, kde je pedstavena Scenotestov metoda, jej diagnostick a terapeutick monosti a rovn zmiovna hra jako zklad dtsk psychodiagnostiky a psychoterapie.

V posledn kapitole jsou popsny metodick postupy a vchodiska vlastn arteterapeutick innosti a to zejmna vznik a charakteristika arteterapeutick skupiny, vchodiska a cle pro terapeutickou prci, dlouhodob prbh terapie a zptn vazba o efektivit terapie v rmci praxe kolnho psychologa. Aplikace arteterapie je demonstrovna v rmci ppadovch studi dvou klient, kter obsahuj anamnestick daje, popis prbhu terapie, celkov shrnut a zhodnocen efektivity arteterapie a Scenotestovch aktivit pro klienta a zrove naznaen vchodisek pro dal prci. Ve je provzeno obrazovou dokumentac vtvarn tvorby a Scenotestovch her a t "KTC" klient.

V zvru cel prce pichz celkov shrnut a zhodnocen vsledk prce vzhledem k vytenm clm.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Jandejskov Sylva

Paijov cyklus Karla krty a jeho psychologick souvislosti

Prce reaguje na nkter kli, ktermi je zahaleno dlo nejvznamnjho eskho male 17. stolet, Karla krty (1610-1674), zakladatele barokn malby v echch. Pedmtem bdn je zejmna tzv. Paijov cyklus (1673-74), sestvajc se z deseti obraz velkho formtu, kter bv oznaovn jako jedno z nejvznamnjch dl eskho malstv vbec. Nhled na Paijov cyklus ovlivnil ve svch pojednnch kunsthistorik Jaromr Neumann, kter ho oznail za krtv umleck a lidsk odkaz a vysvtlil, e mezi zdroje cyklu pat tak samo umlcovo st. Vodtkem mu byly teze "stylu st", kter se v poslednch letech staly nejen pedmtem mnoha kritik, ale tak novch otzek. Paijov cyklus je opt ukzkou zcela novch umleckch een, se ktermi rezonuj pouze ji een obrazy Ukiovn a jedno dlo ze krtova mld, Posmvn Kristu (1630). Vliv cyklu se neobjevuje v jinch obrazech umlcova st a je tedy nesprvn celou etapu vidt pod prizmatem tohoto dla.

Vedouc prce: PhDr. Karel Kalina, CSc.

Balajkov Marie

Vyuit arteterapie pi prci se sourozeneckou skupinou

  • sledovat vvoj sourozeneckch vztah v rmci psoben skupinov dynamiky
  • zlepit zaveden komunikan vzorce, napomoci vytvoit nov, funkn,
  • volbou vhodnch tmat a terapeutickm vedenm pispt k pozitivn moderaci vztah mezi sourozenci,
  • prostednictvm vtvarnho vyjden pomhat ke zlepen komunikace s ostatnmi dtmi a dosplmi.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Balkov Terezie, Mgr.

Neurotick pznaky ve vtvarnm projevu 12-15ti letch dt na zkladn kole

Po vodu, kter obsahuje zdroje zjmu autorky o tuto prci i pedpokldan vsledky prce, nsleduj dv sti teoretick.

Prvn teoretick st - je zamena na pznaky zkosti v neurotickch a jinch projevech obecn. Tato st obsahuje ti podkapitoly - Neurza, zkost a Nezvldnut zkost a jej projevy.

Druh teoretick st se zabv problematikou dospvajcch dt a dleitosti funknho rodinnho zzem pro jejich zdrav psychick vvoj. tyi kapitoly - Rodina, Dospvajc dt, Dysfunkce rodiny, Rozpad rodiny a Adaptace - vymezuj tuto problematiku jednotliv.

Praktick st tvo metodika prce s dtmi, nkolik informac o prezentovanch dtech a obrazov materil.

Interpretace vsledk - jsou souhrnem pozorovanch pznak v barevnosti, rozmstnn, symbolech, identifikanch nejasnostech a jinch zajmavost ve vybranch dlech.

Diskuse - provd zvren shrnut vsledk, porovnv, vztahuje a tvo mon vahy na zklad rozdlnosti pozorovanho vzhledem k vku, pohlav a rozdln rodinn situaci dt.

Zvr - zhodnocuje celkovou prci a potvrzuje pedpokldan vsledky z vodn sti prce.

Vedouc prce: PhDr. Ing. Marie Lhotov

Horvth Vladimr

Vtvarn projev romsk populace v souvislosti s emon a kulturn vbavou z hlediska arteterapie

V vodn sti autor pedkld hypotzu, zda Romov pi sv mentalit a uritch kulturnch tradicch mohou mt vtvarn projev, kter by uveden vzorce chovn a provn obsahoval. Po tto sti nsleduje st, kde popisuje nkter vlastnosti Rom, kter je charakterizuj.

Po tto sti nsleduje teoretick st, kter pojednv o teoretickch vchodiscch arteterapie. V pokraovn pak uvd teorii vkladu emoc. Dle rozebr svj arteterapeutick pstup k tto prci a prbh prce s dtmi.

V dal obshl kapitole autor uvd rozbory jednotlivch obrzk dt. V zvru prce je uvedeno logick shrnut a zhodnocen jeho hypotzy.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Kochov Milena

Vyuit arteterapeutickch postup u k mladho kolnho vku se specifickmi poruchami

V vodn sti je vymezen jednotlivch poruch. Nsleduje vskyt tchto poruch u dt na zkladn kole a obte, kter jsou s nimi spojen. Strun se zmiuji o problematice vzdlvn dt se specifickmi poruchami uen (SPU) a LMD), o vuce ve specializovanch tdch a spoluprci s rodinou.

Pokrauji charakteristikou vtvarnho projevu dt mladho kolnho vku a stejn starch dt se SPU a LMD. Nsleduje seznmen s konkrtnm prostedm a konkrtn skupinou dt.

Po tto teoretick sti nsleduje vlastn arteterapeutick prce. Popisuji zde zahjen prce a charakteristiku jednotlivch len vetn jejich anamnestickch daj.

Na tech lenech skupiny demonstruji aplikaci arteterapie. Podrobn zde popisuji prbh terapie a po zhodnocen a pnos pro kadho klienta. Ve je doloeno obrazovou dokumentac a KTC.

V zvru je provedeno zhodnocen prce vzhledem k vytenm clm. Je zde tak uveden pnos pro klienta a terapeuta.

Vedouc prce: PaedDr. Yvona Mazehov

Kujanov Kateina

Vyuit arteterapie pi prci s mentln retardovanmi dosplmi

Tato bakalsk prce je zamena na problematiku mentln retardovanch dosplch lid a zabv se otzkou vyuit arteterapie pi prci s nimi.

Prce je rozdlena na nkolik st, zabvajcch se teoretickm pozadm problematiky mentln retardace, typickmi znaky nkterch schopnost mentln retardovanch, dle strun pojednv o tzv. ronovsk terapii a o specifickch momentech pi arteterapeutick prci s mentln retardovanmi dosplmi. V druh sti autorka na dvou kazuistikch klient a jejich vtvarn produkci ukazuje vvoj, kterm proli pi dlouhodobm artemetodickm veden.

Snahou autorky je dokzat, e i mentln retardovan dospl lovk me dlat urit pokroky ve vtvarnm vrazu a s tm souvisejc pokroky tkajc se osobnho rstu. Jedn se pedevm o rozvoj emocionlnch a socilnch schopnost. Clem je obhjit pouit ronovsk arteterapeutick metodiky i v tto oblasti prce s klienty a poukzat na monosti a pozitiva arteterapeutickho vztahu s mentln retardovanmi dosplmi lidmi.

Vedouc prce: PhDr. Ing. Marie Lhotov

Novotn Monika

Vyuit arteterapie pi prci s dtmi ve vtvarnm krouku
(mlad koln vk 7-11 let na zkladn kole)

Clem m bakalsk prce bylo popsn vvojovch stup u vybranch dt na I. stupni zkladn koly a potvrzenm teze, kter zn "pokud se budu pln vnovat dtem v krouku, mohou se nauit vce ne v tradinch hodinch vtvarn vchovy".

V vodu prce se zamuji na popis kolnho prosted, ve kterm se dti pohybuj.

Teoretick st je lenna do st, ve kterch Vs seznmm s skalmi se, ktermi dt vstupuje do prvn tdy, motivem dtsk vtvarn hry a vznamnou rol vedoucho vtvarnho krouku. Dalm vtm blokem je zpracovn teoretickch poznatk o dtsk kresb. erpala jsem z prac a poznatk vcarskho psychologa J. Piageta, eskho psycholog J. Udila a zakladatele ateliru arteterapie PhDr. M. Kyzoura. Nejvt vznam pro moji prci maj ti zkladn vvojov obdob (1. egocentrick - fenomenistick, 2. objektivn - konkrtn a 3. reflexn) a vtvarn krize mezi jednotlivmi obdobmi, podle kterch zaazuji dti do jednotlivch obdob.

Praktick st prce obsahuje charakteristiku msta a provozu, kde byl zjmov krouek vtvarn vchovy.

Potom nsleduje popis prce s jednotlivmi dtmi, jejich charakteristika a osobn anamnza. Za kadm tmto blokem je individuln porovnn jejich koln a kroukov produkce.

V zvru hodnotm existenci a vliv vtvarnho krouku na dti. Individuln se zamuji na jednotliv pozorovan dti, u kterch hledm vliv moj arte -prce, posun i ustrnut ve vvojovch obdobch, co se projevuje na jejich obrzcch.

Vedouc prce: PhDr. Ing. Marie Lhotov

Peisertov Jana

Panukova straidla - psychologick pozad tvorby male J. Panuky

Tato prce je cvienm, jak uplatnit vdomosti zskan bhem studia arteterapie pi sledovn tvorby uritho umlce. Pro domnnky vysloven na zklad analzy produkce, je poteba hledat oporu v ivotopisnm pozad umlce a pihldnout ke specifikm doby, ve kter umlec tvoil.

Umn konce 19. stolet reflektuje obdob pechodu, spojuje star s novm, tradin vznamy s modernm vrazem, kter asto st v bizarn ironii, v groteskn vraz. Oblast rozhran je pravou domnou grotesknosti. Je zajmav sledovat vvoj termnu, od pvodnho oznaen grotesky - ornamentu, kter na zklad formlnho du v sob naprosto svobodn spojuje prvky, kter se jinak nemaj monost setkat, a po oznaen pro jednotliv zobrazen, kter vznikaj podle principu "sluovn nesluitelnho". Tento princip nachzme tak v tvorb lid, u nich propukla schizofrenie. Paralely grotesknosti v psychologii a psychopatologii odkazuj na schizoiditu, prv pro zdraznn stetn dvou svt a zrove relativizaci obou. Groteskn poloha je vlastn tak tvorb (a do urit mry i zpsobu komunikace) Jaroslava Panuky. Panukova brzk nadstandartn zkuenost (pihlen babiinm lebnm seancm) mohla naruit jeho dal emon vvoj. Na obrzcch se to projevuje tak pehnanm zdrazovnm vizuality a ilustrativnost. Dalm vraznm motivem, kter by mohl podpoit tuto domnnku, je tma nvratu, kter se vine jako nit celou jeho tvorbou.

Vedouc prce: PhDr. Karel Kalina, CSc.

Roukov Marie, Mgr.

Pedstava Boha ve vtvarnm umn

Stejnm tmatem tto prce je pojednn o problematice zobrazovn Boha ve vtvarnm umn.

Prvn st nastiuje okolnosti, kter doprovz zkaz zobrazovn Boha v judaismu a ranm kesanstv. Dosti podrobn je pojednn o byzantskm umn (druh st). O zpsobu utven kesansk symboliky i vlivu teologickho uen. Dleit je poukzn na zobrazovn madony, na kterm je patrn, e tma matka a dt bylo ji od starovku astm tmatem umlc.

Tet kapitola pojednv o lidovch podmalbch na skle, o zpsobu a okolnostech tto specifick tvorby. Madony zobrazovan lidovm umlcem maj tak jin rz, neli madony malovan byzantskmi tvrci.

tvrt kapitola uvd problematiku vvoje religiznho mylen a srovnv nkolik model, fz religiznho vvoje jedince. Toto doprovz dva zajmav pklady vtvarnho zpracovn pedstavy Boha. Jsou zajmav nejen barevnm zpracovnm, ale pedevm symbolickm vyjdenm.

Zvr shrnuje a srovnv podnty, kter z cel prce mohou bt pro arteterapeuta pnosn.

Vedouc prce: PhDr. Karel Kalina, CSc.