Toto je záložní verze starého webu Pedagogické fakulty JU (https://old.pf.jcu.cz), která již nebude dále aktualizována.
 
Od září 2022 funguje nový web fakulty na standardní adrese https://www.pf.jcu.cz.

Symbol PF Anotace diplomovch prac - 2000 - Katedra anglickho jazyka

Anotace diplomovch prac - 2000

Katedra anglickho jazyka

Vladimra Faifrov

Vyjden mal kvantity v anglitin pomoc substantiv, adjektiv a adverbi

Diplomov prce je zaloena na vzkumu vyjden malho mnostv u nkolika skupin substantiv, adjektiv a adverbi.

Hlavnm clem je postihnout vznamov rozdly v rmci tchto skupin za pomoci porovnn jejich vznam v jednotlivch gramatikch a slovncch velkho rozsahu.

V diplomov prci m bt dle uvedena frekventovanost jednotlivch vraz malho mnostv, ppadn jejich rozen v rmci socilnho a teritorilnho rozvrstven.

Vedouc prce: PhDr. Marie Ernestov

 

Lenka Vesel

Slovn pzvuk v britsk a americk anglitin

Diplomov prce je zaloena na vzkumu slovnho pzvuku v britsk a americk anglitin. Jejm clem je postihnout odlinosti americkho slovnho pzvuku vceslabinch slov od britskho zu, zaznamenat ppadn tendence pizvukovn v anglitin a zhodnotit i jevy s tmto problmem spojen, jako je kvantita vokl, uit slabch forem a rytmick diference obou variant anglitiny.

Vzkum spov v praktickm ovovn fakt zskanch z odborn literatury, proto se prce skld ze dvou st - teoretick a praktick. Teoretick st nen a nechce bt maximalistickm souhrnem vech poznatk o anglickm pizvukovn, nbr jen rozumnm pehledem dan problematiky. Navazujc praktick st obsahuje podrobnou transkripci odbornho textu interpretovanho rodilmi mluvmi - tymi Brity a temi Ameriany s univerzitnm vzdlnm -, jej rozbor a porovnn s informacemi obsaenmi v teoretick sti.

Soust diplomov prce je magnetofonov nahrvka tenho textu a krtkho pedstaven se jednotlivch mluvch.

Vedouc prce: Mgr. Radka Otpkov

 

Lucie Burkhardov

Vuka gramatiky induktivn metodou

Tato diplomov prce se zabv rznmi zpsoby induktivn prezentace jednoho gramatickho jevu a sna se identifikovat, kter je nejefektivnj z hlediska nsledujcho pouit gramatickho jevu v komunikaci. Dle zkoum postoj clovch skupin k induktivnmu zpsobu vuky a to jednak ped zatkem experimentu, jednak po nm.

Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.

 

Tereza Kopivov

Charakteristika a srovnn enskch postav
v dle Emily Brontov "Na Vtrn hrce"
a Jane Austenov "Rozum a cit"

Pedmtem tto diplomov prce je srovnvac analza enskch hrdinek v romnech E. Brontov "Na Vtrn hrce" a "Rozum a cit". Prce se zabv ivoty i tvorbou obou autorek a analyzuje a srovnv povahy, jednn i osudy jejich romnovch hrdinek. Clem analzy je nalzt a prezentovat podobnosti i rozdly ve zpsobu pstupu autorky k hrdince a v zobrazen hrdinina provn a vnmn druhch i sebe sama, vliv lsky, nenvisti, rozumu i smrti na ivot enskch hrdinek i obou autorek a v neposledn ad lohu a funkci ensk hrdinky v pbhu tak, jak ji chpou Austenov a Brontov. Vsledek tto analzy umon porovnat osoby spisovatelek s romnovmi hrdinkami a vytvoit co nepravdpodobnj a nezkreslen obraz eny na konci 18. a v prvn polovin 19. stolet. Zvr prce je vnovn shrnut analzy a literrnmu pnosu obou autorek pro vvoj romnu 19. a 20. stolet.

Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov

 

Dana Kreisingerov

Pouit literatury ve vuce anglickho jazyka

Tato prce se zabv relevantnost pouvn literatury pi hodinch anglickho jazyka a jejm vlivem na rozvoj a vuku jazykovch dovednost student skrze literrn texty.

Mm clem bylo najt kompromis mezi dvma nsledujcmi extrmnmi nzory na pouit literrnch text v jazykovch hodinch:

  • Literatura je naprosto irelevantn pi vuce jazyka, nem co ci, jazyk v n obsaen je zastaral a mla by bt vyuovna maximln na vych rovnch jazykov znalosti, ve specilnch literrnch kursech
  • Literatura je nejvy a nejbohat formou jazyka a je absolutn nepostradatelnou slokou jazykovch kurz pi vlastnm osvojovn si jazyka.
  • Zajmaly m tak vsledky oficilnch vzkum v oblasti dtskho tenstv odpovdajc na obdobn otzky, jak jsem poloila studentm pi praxi j ve svm vlastnmu vzkumu, na jeho vsledcch jsem zaloila vbr praktickch cvien pro testovan ky.

V zvru tto prce vyjaduji svou podporu uvn literrnch text pi hodinch anglickho jazyka a sv nzory dokldm vsledky praktickch cvien vyzkouench v praxi.

Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.

 

Kateina Vran

Zkouen na hodinch anglickho jazyka v 7. ronku Z

Tato prce se zabv zkoumnm testovn v hodinch anglitiny v sedmm ronku na zkladn kole. Na zklad dotaznku je zde podn pehled o rozsahu, frekvenci a clech rznch test. Hlavn pozornost ovem autorka vnovala souhrnnmu testovn vdomost k na konci ronku. Na zklad teoretickho studia navrhla a realizovala souhrnn test pro ve uvedenou vkovou kategorii k. Odvodnila vechny jeho sti, analyzovala jeho vsledky a pot pedloila jeho zdokonalenou verzi.

Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov

 

Monika Brandlov

Feminismus v britsk literatue

Diplomov prce se pokou o rmcovou studii, kter nejen specifikuje ensk fenomn v britsk literatue, ale postihuje i jeho vvojov aspekt. V teoretick sti se zabv vztahem ena, literatura a spolenost, vm si lingvistickch aspekt enskho jazyka i psychologick podmnnosti ensk literrn tematiky a stylu.

Podv strun pohled na britsk autorky v historick perspektiv a na hlavn nry ensk literatury. Sna se zmapovat jej vvoj ve vztahu ke spoleenskmu postaven en, emancipaci a pijmn jejich tvorby kritiky i teni. V dalch kapitolch je provedena analza konkrtnch literrnch dl tch autorskch osobnost, je jsou pro dan tma povaovny za klov nebo dominantn. Jsou to osobnosti, jejich literrn tvorba pin mnoh pokrokov mylenky, nzory a pibliuje teni ensk svt a spoleensk postaven en ve Velk Britnii od stedovku a po souasnost.

Clem prce je analyzovat tato dla z feministickho hlediska, tzn. zamit se na tematiku, hlavn ensk charaktery a celkov pnos dla spolu s jeho umleckou hodnotou.

Vedouc prce: PhDr. Jiina Johanisov

 

Eva Kaparov

Lawrencovo netradin pojet rodinn sgy

Diplomov prce se zabv dvma Lawrencovmi klovmi dly, romny The Rainbow a Women in Love. Jej snahou je posoudit zda romn The Rainbow odpovd schmatu klasickho generanho romnu v porovnn jak s celosvtov uznvanmi klasickmi sgami, tak s obecnmi pravidly tohoto specifickho prozaickho tvaru. Prce se zrove pokou zpstupnit autorovy netradin umleck postupy, kter in romn tak vjimenm. Vedle umleckho ztvrnn dla se prce detailnji zabv i osudy hlavnch hrdin, kterm D. H. Lawrence vtiskl nejen osobit charaktery, ale i osobit touhy po vlastnm naplnn v ivot.

V rozboru romnu Women in Love se prce opt pokou zpstupnit autorovo symbolick pojet celho pbhu, a zrove tak proniknout do Lawrencova deliktnho zobrazen sloitosti a kehkosti mezilidskch vztah ovlivnn dobovou realitou na potku 20. stolet.

Vedouc prce: PhDr. Jiina Johanisov

 

Renata Mkov

Pouit mateskho a anglickho jazyka na hodinch anglitiny na 1. stupni Z

Prce nazvan Pouit mateskho a anglickho jazyka na hodinch anglitiny na 1. stupni Z se bude zabvat problmem pouvn mateskho i anglickho jazyka nejen mezi uiteli, ale tak mezi ky na hodinch anglitiny na prvnm stupni. Na zklad studia odborn literatury se podrobn seznmm s psychologickmi aspekty tto vkov skupiny a s jazykovmi doporuenmi v odborn literatue. Vypracuji dotaznky tkajc se tto problematiky nejen pro uitele, ale i pro ky. Metodou nslech zaznamenm pouit jazyka v konkrtnch situacch ve td. Budu se soustedit zejmna na prostedky, kter uitel pouvaj k tomu, aby uinili anglitinu srozumitelnou tto vkov skupin. Zamm se na uit gest, obrzk, mimiky, pantomimy. Soust tto prce bude i analza vyuovac hodiny k tvrtch a ptch td.

Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov

 

Martina Dirrov

Strategie uen se anglickmu jazyku
(strategie pouvan pi ten anglickch text)

Clem tto diplomov prce je zkoumat strategie, kter ci poslednch ronk zkladn koly pouvaj pi uen se cizmu jazyku (anglitin). Przkum se zam pedevm na strategie pouvan pi ten anglickch text a jejich pnos pro zapamatovn si a monost pozdjho vyuit informac v nich obsaench (a jde o slovn zsobu i gramatick vazby). Teoretick st tto prce vymezuje zkladn strategie uen a dle se zamuje na vklad tecch strategi.

Tyto teoretick poznatky budou vyuity ve vuce jazyka. Nejdve studenti na zklad dotaznku zhodnot vznam jednotlivch aktivit, kter se vyuvaj pi vuce jazyka. Druh st se zam na prci s textem a tec strategie. Jejich efektivita bude ohodnocena v zvrenm interview.

Clem vzkumu je motivovat ky k samostatnmu pouvn tecch strategi, kter jsou nezbytnou soust samostudia ve vych roncch zkladn kol a dle stednch a vysokch kol.

Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.

 

Jana Elisov

Uebnice uren pro vyuovn anglitiny na 1. stupni zkladn koly

Tato diplomov prce obsahuje objektivn posouzen uebnic v souasn dob vyuvanch pi vuce na 1.stupni Z podle kritri utvoench na zklad studia odborn literatury a dotaznku, kter byl rozesln uitelm v praxi. Na zklad tohoto dotaznku byl proveden vet kladnch a zpornch postoj uitel, k a rodi vi pouvanm uebnicm shrnutch v tabulce.

Dle byl proveden przkum trhu a na jeho zklad obsahuje diplomov prce seznam vydavatelstv uebnic pro anglickch jazyk a jejich distributor v na republice.

Tak seznam uebnic vydvanch v tchto nakladatelstvch v roce 2000 je obsaen a doplnn tabulkou o doporuen uebnic pro dan ronky.

V ploze jsou potom zahrnuty nkter ze zajmavjch dotaznk a jednotliv aktivity z pouvanch uebnic.

Vedouc prce: Mgr.Vra prunglov

 

Eva Hartvichov

Vznam jednotlivch krok pi vuce slovn zsoby

Clem tto diplomov prce je posoudit rzn pstupy pi vuce slovn zsoby z hlediska zvldnut jej formy a vznamu. Existuj dva zkladn pstupy k vuce slovn zsoby a to metoda, kter zan formou slova (vslovnost a psan podoba) a metoda, kter se nejdve zamuje na vslovnost a vznam slova. Kad z metod vyaduje jin podmnky realizace, hlavn roli hraj pedevm vk a znalosti k, slovn zsoba jako takov a s n souvisejc rzn monosti jej prezentace. Tyto poznatky jsou shrnuty v teoretick sti. Pozornost je tak vnovna cvienm, kter upevuj vazbu mezi vznamem a psanou formou slova, vslovnosti a psanou formou slova.

Posouzen obou metod spov v praktickm experimentu, kad z metod je pouita ve vuce a pot zhodnocena na zklad vsledk test. Jde o to, jestli k zvldl sprvn napsat vysloven slovo a urit jeho vznam.

Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.

 

Lenka Mchalov

Zhodnocen poslechovch aktivit v uebnici ENGLISH FOR YOU a jejich vyuitelnost ve 4. ronku Z

Prce je zamena na zhodnocen poslechovch aktivit v uebnici English for you a jejich vyuitelnost na zkladn kole, pedevm ve 4. ronku. Clem je ukzat kvalitu, kvantitu a propojenost poslechovch aktivit s ostatnmi jazykovmi dovednostmi. Prce je doplnna vlastnmi zkuenostmi z pedagogick prce s dtmi.

Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov

 

David Pnek

The language interference of Czech in the essays of intermadiate students

Tmatem tto diplomov prce je vliv etiny na anglick psemn projev stedn pokroilch student. Prce je rozdlena do dvou hlavnch st. Prvn st je st teoretickou a obecn definuje pojem interference jazyk. Dle pak vymezuje pojem rozdlov analzy jako hlavnho prostedku studia tto problematiky. Titm prce je vak st praktick, kter je v podstat souhrnem analz anglickch esej student stednch kol. V tchto esejch jsem hledal vliv etiny na chybn projev student. Tyto chyby jsem zanalyzoval a pokusil jsem se vyvodit dsledky pro praktickou vuku anglitiny.

Vedouc prce: Mgr. Pavlna mov

 

Marie Sedlkov

Vuka anglitiny v matesk kole

Tato prce je vnovna vuce anglickho jazyka u dt pedkolnho vku, tj. dt ty a estiletch. Dti v tomto vku neum pst ani st a jsou v osvojovn jazyka pln zvisl na mluvenm projevu. Stle jet u nich probh proces osvojovn mateskho jazyka a anglitina je pro n cizm jazykem.

Prce je rozdlena do dvou st, teoretick a praktick. V teoretick sti je na zklad odborn literatury pedstavena teorie osvojovn jazyka mateskho i cizho. Dle se teoretick st vnuje vvojovm zvltnostem dt tohoto vku, jejich schopnostem a rovni mylen.

V praktick sti je pedstaveno nkolik krtkch vyuovacch jednotek pro skupinu dt z matesk koly, jejich pprava vychz z teoretick sti tto prce a kter jsem vyzkouela v praxi se skupinou dt z matesk koly. Tato st obsahuje m hodnocen prbhu vyuovn a obrazov materily pouit pi vyuovn.

Vedouc prce: Mgr. Lucie Betkov, M.A.

 

Lucia Zemanov

Svt fantazie v dle J. R. R. Tolkiena

Diplomov prce "Svt fantazie v dle J. R. R. Tolkiena" vychz z obecn teorie literrn analzy a vnuje se praktickmu rozboru konkrtnch motiv na pozad jejich pvodnch vznamovch sloek. Posuzuje specifick autorsk pojet vybranch motiv a srovnv jejich pracovn s historickou konotan slokou jejich jednotlivch vznam. Vm si tak otzky kombinace tradinho vypravskho stylu s osobitost Tolkienova pstupu a identifikace pohdkovch prvk v jednotlivch motivech.

Vedouc prce: Mgr. Kamila Vrnkov

 

Zuzana Sklenov

Srovnn ppravy uitel cizch jazyk na sv povoln v esk republice a ve Velk Britnii

Tato prce porovnv zpsob, jakm jsou uitel cizch jazyk v esk republice a ve Velk Britnii pipravovni na sv budouc povoln. Jsou zde popsny rzn studijn programy, kter tyto zem nabz. Soust prce je tak dotaznk, kter byl zadn uitelm obou zem, a kter zjiuje, jak dobe se uitel ctili pipraveni pro svoji profesi po ukonen studia a na zatku sv drhy uitele. Vsledky dotaznku jsou podrobn rozebrny a slou spolu s informacemi o jednotlivch programech k vslednmu porovnn obou systm a pojmenovn jejich pednost i nedostatk.

Vedouc prce: Mgr. Vra prunglov